Edelstenen
Elke steen heeft een unieke uitstraling.Ze verschillen niet alleen in uiterlijk en kleur, maar ook in uitstraling. Stenen communiceren met ons via trillingsenergie. Zij stralen, mits niet kunstmatig bestraald., altijd positieve, vriendelijke energiestralen uit. Hun basistrilling is altijd dezelfde, ze stralen genezing en harmonie uit, maar nemen ook tegelijkertijd trillingen uit hun omgeving op en die zijn niet latijd positief (elektrosmog,computerstralen, ziekten, negatieve gevoelens en gedachten). Daarom moeten stenen ook steeds weer worden gereinigd zodat ze weer positieve energie kunnen uitzenden.
De trilling van een steen verandert naar lang de grootte, de vorm en de kleur vande steen.De trilling is een manier warop de steen energie afgeeft en energie opneemt.Elk mens reageert verschillend en individueel op de genezingskracht van stenen.Stenen beinvloeden de mensen langzaam, behoedzaam en zacht.De verschillende genezende factoren werken tegelijkertijd en individueel. In de stenengeneeskunde kan men niet precies zeggen hoe lang het duurt voordat het genezingsproces begint.
Hoe vindt je jouw steen?
neem je tijd om een steen uit te zoeken
zorg dat je er voor open staat zonder negatieve gevoelens en gedachten
laat je inspireren door je omgeving en alle soorten stenen die er zijn
Bekijk alle stenen met uw ogen, sluit dan je ogen en bekijk ze met je hart.
vraag aan de verkoper of je de stenen mag aanraken. Welke steen voelt goed en harmonisch aan? Op welke steen kun je zomaar verliefd worden? Welke steen wordt snel warm in je hand? Een steen die koud blijft die past niet bij je.
Ga na of je bij het bekijken van de steen iets voelt,vertrouw op je intuitie.
Hoe voelt jouw steen zich?
Oplichtend? je steen voelt zich ontzettend goed. Hij werkt genezend, verbetert en verzacht ziekten en trekt zich jouw problemen aan, hij stimuleert je crativiteit en ondersteunt activiteit en versterkt optimisme.
Glanzend? hij straalt harmonie uit.de steen geeft vertrouwen, geluk en tevredenheid en trekt je geestelijke druk aan.
Dof en mat? hij heeft het beste van zich gegeven, hij neemt nu veel energie op en is sterk belast. Tijd voor een rustpauze, reiniging en opnieuw opladen.
Buitenlaag poreus? hij heeft alle negatieve energie opgenomen en is overbelast! een langere rustpauze is erg nodig en een reiniging en oplading.
Barsten of in stukken uitelkaar vallend? Hij kan geen negatieve energie meer verdrgen.Het is noodzakelijk om desteen te reinigen en te ontladen.Gebroken stenen kunnen niet meer als genezende stenen worden gebruikt.Je steen heeft al zijn krachten geschonken en wil nu nog alleen maar rusten.Bedank hem en schenk hem nu jouw liefde.
Vergeet niet dat alles ook de mogelijkheid heeft dat het niet werkt.Stenen hebben hun tijd nodig om te werken. het kan wel 2 maanden of langer duren voor er effect is.Je kunt geen genezing afdwingen en afdwingen belemmert alles alleen maar dus laat die dwanggedachte los. Er is niets wat een tovermiddel is die jou vandaag kan genezen.Alle genezingsprocedures hebben hun tijd nodig.En misschien werken stenen bij jou niet en heb je een heel ander genezingsprocedure nodig.
Edelstenenessence of edelstenenwater maken
Vul een glazen schaal met bronwater, gedestilleerd water of niet bruisend mineraalwater en leg de gereinigde steen erin. Zet de schaal op een witte doek.
Activerend effect
Kalmerend effect
Voordat je de schaal laat staan en je weer verder gaat met je bezigheden houdt dan eerst de handen boven de schaal en sluit je ogen en stuur in gedachten de steen licht, liefde en dank. Dit kleine ritueel versterkt de overdragende energie. Zodra hetwater de trillingsenergie met alle informatie heeft opgenomen, kun je het gebruiken.Gebruik de essence dan zo snel mogelijk.
Je kunt dit water gebruiken voor te koken ,voor op te drinken, voor te poetsen, je mee te wassen etc.
EEN STEEN ALS VRIEND
Edelstenen zijn prachtige wezens, die heel veel kunnen geven. Ja, edelstenen kunnen echt je vriendje worden, als je er maar zorgvuldig mee omgaat…
Met vrienden ga je ook zorgvuldig om, als je tenminste bevriend met ze wilt blijven.
Vaak kom je edelstenen tegen, in winkels en zelfs op rommelmarkten, maar niet iedereen weet hoe je er zorgvuldig mee om moet gaan.
Edelstenen kun je laten uittesten d.m.v. een spiertest bijvoorbeeld, zodat je zeker weet dat de steen goed is om te dragen, want "verkeerde" stenen kunnen je energiebalans danig in de war sturen.
Het is net als met "verkeerde" vrienden, daar kun je ook last van krijgen. Bijvoorbeeld; als je van nature al een druk persoon bent en je gaat een rode edelsteen dragen (rood activeert) zou je er alleen maar onrustiger van kunnen worden, niet wetende dat het door de "verkeerde" steen komt.
Dit geldt ook voor edelstenen die bijvoorbeeld in huis worden neergelegd. Een voorbeeld; als er in een gezin veel spanning is en je legt een bergkristalcluster in de huiskamer omdat je die zo mooi vindt, kunnen de spanningen in huis verergeren, omdat de bergkristal een versterker is.
Ook is het belangrijk om een edelsteen te reinigen ( door hem simpelweg een tijdje in gewoon water te leggen), zodat de edelsteen zijn spanning kwijt kan raken. Net zoals met vrienden; als er spanningen zijn, dan praat je deze toch ook uit om te ontladen.
Je ziet ook vaak allerlei verschillende stenen in één bak bij elkaar liggen, zet maar eens een aantal totaal verschillende mensen in één ruimte, dat geeft op den duur heel veel spanning. Zo ook met edelstenen, ze hebben allemaal een andere energie. Dus heb je zo een bak vol ruzie, de edelstenen zien er op den duur dof en levensloos uit.
Dus als je edelstenen met zorg uitkiest, met respect behandelt, door ze regelmatig te reinigen en ze uit laat testen, of ze op dat moment bij je horen, dan kan de edelsteen veel voor je betekenen en heb je een vriendje voor het leven!!!
Reiniging van stenen
Alle stenen kan je ontladen met hematiet. Leg de hematiet bij de steen die je wilt ontladen en laat deze een week liggen. Na die week leg je de bergkristal erbij, hematiet weg halen. Deze laat je ook een week liggen. Na die twee weken heb je de steen goed ontladen en opgeladen. De bergkristal moet je wel even opnieuw reinigen door goed af te spoelen en opladen met zonlicht. Hematiet kan je opladen met maanlicht, ontladen doet deze steen zelf.
Let er wel op dat je bij grote stenen zoals een amethyst geode wat grotere stenen gebruikt. hematiet grotere knuffelsteen en bergkristal vuistgrote voor een geode van 1 meter
: zet de schaal in het licht van de wassende maan of volle maan.: zet de schaal minstens een uur in de zon of bij bewolking op de vensterbank.
De werking van de edelstenen
met dank aan Frouke
Edelstenen hebben een merkwaardige roep; van oudsher hechtte men waarde aan hun kracht. Ze werden nooit gedragen als sieraad, maar altijd als natuurlijke hulp- en beschermings-middelen.
Men onderscheidt drie soorten stenen:
1. beschermende -talisman;
2. genezende;
3. magische stenen.
Zoals het met het goud is geschiedt: toen men de edelstenen ging gebruiken als oppervlakkig sieraad, ontkrachtte men hen, figuurlijk, door de bewerking en door de oppervlakkige, materiële waarde die men eraan hechtte.
Alle priesters uit de oudheid droegen stenen wegens hun magische werking; er zijn zelfs occulte ritualen die men rond de stenen opdroeg.
In de edelsteen ziet men een gekristalliseerde natuurziel; hoe edeler de steen des te zuiverder deze ziel. De alchemisten noemden deze stenen de "tranen der hemelen", omdat zij onder inwerking van de planeten ontstaan zijn, een resultaat van een ontmoeting van de vier elementen.
Alle werkzaamheid van de stenen komt overeen met de wet: gelijk trekt gelijk aan!
Vuur - warmte - rode stenen;
Water - vochtigheid - kleurloze stenen;
Aarde - droogte - gele stenen;
Lucht - koude - blauwe stenen.
Elke steen heeft, zoals planten, dieren en mensen, een uitstraling, waarin de ziel of het karakter van de steen zich uitdrukt.
Dit fluïdum mist zijn uitwerking op de mens niet. Zoals de plant met de mens kan sympathiseren, zo kan een edelsteen eveneens met hen overeenstemmen.
De vier mensentypen: vuur - water - aarde - lucht.
Elk type voelt zich aangetrokken tot juist die steen, waarmede hij, qua uitstraling of type, overeenstemt.
Wanneer we de werking van de edelstenen onder de loupe willen nemen, moeten we allereerst afstand nemen van bijgeloof; bijgeloof berust op suggestie.
Men kan zijn suggestieve inwerking overdragen aan planten, dieren en edelstenen (gelukssteen).
Vanzelfsprekend neemt de steen, zoals elk levend, zich rond de mens bevindend organisme, het fluïdum van de mens in zich op. Vandaar dat men nooit stenen van anderen moet overnemen!
De ouden zeiden dat elke edelsteen eeuwenoude krachten en trillingen van de aarde in zich opsloeg en dat juist deze trillingen de werking aan de steen verleenden.
De stenen als de "tranen der sterren" hebben een overeenkomst met mensen die onder hetzelfde sterrenteken geboren zijn.
De sterren en planeten trekken het gelijke tot zich; vandaar dat men b.v. Mars verenigt met de kleur rood: activiteit, terwijl er nuancen zijn in de werkingen van het Ramtype (rood) en het Schorpioentype (Vlam), activiteits- en vuurnuancen.
Edelstenen zijn de meest volmaakte vorm, waarin de natuur kleur, klank en trilling vrijmaakt, zegt Paracelsus.
Bovendien, zo heeft een experiment bewezen, heeft een edelsteen een geur. Dat heeft in 1757 een zekere Dr. Olaüs Borrichius bewezen met een smaragd, een hyacint (zirkoon silicaat - geel en rood), een saffier, een robijn en paarlen. Nadat elk van deze stenen tot een zeer fijn poeder (na drie weken) was vermalen hing er in de ruimte een heerlijk parfum, gelijkende op die van maartse viooltjes. Er was niets anders dat hiervan de oorzaak kon zijn.
De "ziel" van de edelstenen is heerlijk; ziel en geur (Henoch); welriekende oliën.
Men meent dat zich in de edelstenen radio-activiteit bevindt en juist deze trillingen hebben een uitwerking op de mens?
Stenen die ons niet aantrekken zijn ons antipathiek, d.w.z, hebben een tegengestelde trilling dan wijzelf.
Onaangename gewaarwording bij aanraken kunnen ons daarvan overtuigen. Een gespannen mens ervaart dit niet.
Edelstenen zijn niet autonoom werkend, overheersend; zij vullen aan hetgeen wij missen, bij ziekte; stimuleren hetgeen zwak is; remmen af hetgeen te sterk is.
Een mens verandert niet van karakter door een edelsteen; hij kan er slechts een aangename dan wel onaangename invloed van ondervinden.
Het is een zuiver natuurlijk samengaan.
In de natuur zijn alle dingen met elkaar verbonden en hetgeen gelijke trillingen bezit of uitzendt, behoort tot dezelfde familie. Verwantschap wordt dus bepaald door de trillingsgelijkheid; hierop berust de aantrekkingskracht en afstotende macht der stenen. (signatuurleer)
De ziel, als etherisch natuurlijk bestanddeel, vinden we in elke natuurlijke schepping, ook in het mineraal.
Zoals men langzamerhand de herinnering aan de krachten der kruiden verloren heeft, zo verloor men eveneens de herinnering aan de trillingen en dus de kracht der edelstenen. Kruiden en edelstenen werken op de natuurziel van de mensen; elke splinter bevat die ziel.
Dit alles behoort tot het "Geheim van het Boek der Natuur".
Het gaat behoren tot bijgelovigheid wanneer we denken dat de mens beheerst kan worden door deze krachten der natuur, terwijl eigenlijk juist de mens deze natuurkrachten moet beheersen en tot zijn dienst aanwenden.
Ook in de astrologie verlegde men deze machtsverhouding; de sterren stralen in, hebben hun invloed, maar de mens, als half geestelijk, half natuurlijk wezen, bepaalt zijn keuze en zijn heerschappij, natuurziel en geestelijke ziel.
Aan de andere kant is het vanzelfsprekend dat de mens door invloeden aangetrokken wordt die hem bijstaan en niet tegenwerken.
Disharmonie kan funest zijn. Uit tegenstand is echter de edelsteen ontstaan.
Edelstenen, onwetend, praalzuchtig, slechts als pronk gedragen, kunnen zeker een disharmonische werking op de mens hebben.
Edelstenen zijn zeldzame en mooie kristalvormen van mineralen.
Tot de volle edelstenen worden slechts gerekend:
de diamant,
de smaragd,
de robijn,
de saffier,
de vuuropaal (vocht, warmte, droogte, koude), de ouden noemden hem 'panter'.
Alle anderen zijn half-edelstenen.
Dat de edelstenen sterke trillingen bezaten wisten de oude priesters reeds; de hogepriester droeg twaalf edelstenen in zijn borstlap. Deze twaalf edelstenen worden vergeleken met de zonen van Jacob of de twaalf stammen van Israël; ook wel met de twaalf dierenriemtekens. De twaalf trillingen die de volheid van de natuur vertegenwoordigen.
Een van de edelste stenen is de Diamant; hij wordt in de reeks van de astrologische stenen slechts zelden genoemd; vroeger nooit. De chemische samenstelling van de diamant is koolstof; de hardheid is 10.
De diamant, zo zeiden de ouden en de filosofen, verenigt de kracht van de zon en de maan in zich; zijn bijnaam was Adamas, de onoverwinnelijke, de onovertrefbare.
In de esoterie is de naam Adamas, die van de Zoon des Lichts, de twee-eenheid, het oorspronkelijke wezen.
In de legenden is Adamas beroofd van zijn licht toen hij een lagere sfeer binnenging.
Adamas is ook de naam van de geestziel; de alchemische vereniging van goud en zilver of zon en maan.
Hij heeft zijn kracht ingeboet toen hij de natuurlijke gebieden binnenging. Hierbij zijn de chemische kenmerken van de diamant merkwaardig. De kristalvorm bepaalt het karakter van de steen, zijn ziel; dit is het resultaat van de geometrische samenstelling van de atomen.
Er heeft zich een speciale wetenschap ontwikkeld om de kristalvorm te onderzoeken: de kristallografie.
De diamant is hard (10) en de diamantzoekers melden dat zij bij het uit de mijnschacht brengen van de diamant, dat zij meestal, vooral de grotere, in een stuk rauwe aardappel gestoken worden, omdat zij dikwijls springen bij het boven komen.
Een aardige overeenkomst met de legende van Adamas, die zijn kracht verloor bij het binnengaan in een lager trillingsveld.
Hij kan slechts geslepen worden met behulp van diamantpoeder, zijn eigen kracht dus, en fosforbrons; fosfor bevat lichtkracht, genezing bij gebrek aan levenskracht, zoals Adamas slechts herschapen kan worden door eigen kracht.
Geestelijke uitputting wordt genezen door fosfor.
Fosfor behoort tot de stikstofgroep en brons is een legering van kopen en tin. In zwavelzuur, vitriool, gekookt kan men de diamant reinigen van stof- en olieverontreiniging.
Vitriool is in de alchemie het symbool voor de vervaardiging van goud uit lood. Het heeft als alchemisch teken een soort sleutel; dit zwavelzuur word ook wel eens: de "smaragd der filosofen" genoemd.
De eerste letters van de woorden rond de Smaragden Tafel van Hermes Tresmegistos vormen het woord Vitriool.
(Bezoek het binnenste der aarde en er herstellende, zult u de verborgen steen van de ware medicijn vinden)
Ook de sleutel tot de reinheid van de diamant is het zwavelzuur.
In de oosterse filosofie is "het diamanten kleinood", de geestelijke ziel, gelegen in de omgeving van het hart. Dat hij hard is en tevens bros, is overeenkomstig de filosofie waarin men zegt dat de ziel onoverwinnelijk is. maar tevens ijl, teer en gevoelig.
De kristallen van de diamant zijn octaëders; de achtvoudige bloem, de achtvoudige lotus, het kleine altaar, het achtvoudige pad, de acht zaligsprekingen, enz.
Hij is helder van kleur, een diamant van het zuiverste water; kleur nuanceringen zijn fouten; die noemt men "gemengde" kleuren, zij zijn zeldzaam, maar daarom duur betaald.
Hij splijt volgen zijn octaëder moeilijk, hij heeft een sterke lichtbreking en is tamelijk goed warmtegeleidend, maar koud op de tong. (heet en koud, water en vuur)
De Cullinan-diamant was de grootste diamant tot nu toe, hij werd gevonden in 1905 bij Pretoria; hij werd in kleinere stenen gekloven voor de Engelse kroon.
Plinius zei dat de diamant weerstand bood aan de twee sterkste energieën van de natuur: ijzer en hitte (vuur).
Symbolisch: de wil en de levensdrift van de natuur.
Het diamanten kleinood weerstaat de agressieve wil en de drift, het forceren.
Een Arabische arts vertelde: de diamant kan alle stenen breken, ook alle natuurlijke lichamen, behalve het lood; dit metaal grijpt hem aan en beheerst hem.
Een oude overtuiging is dat de diamant zijn kracht ontvangt van het sterrenbeeld van de Medusa-kop in Perseus, alle vijandelijke aanvallen tegenhoudend.
De diamant zou dus onoverwinnelijke geestkracht schenken.
In aanwezigheid van venijn zou zij dof worden.
De legende gaat dat de diamant die Aäron op zijn Ephod droeg zijn helderheid verloor door de moraal van de Joden.
Het poeder van diamant bezit een dermate venijnige, scherpe kracht, dat er geen remedie is om dit venijn te bedwingen, zei Paracelsus, het slijpt zichzelf.
Aan het gedrag van de steen kan men de inborst, het denkleven en het emotionele leven van de bezitter aflezen. Stenen, die met de mens overeenstemmen behouden hun kleur.
Diamanten en briljanten zijn dermate sterk van trillingen dat zij op het zenuwsysteem werken, vooral bij grote stenen. Zij zijn moeilijk te dragen voor gevoelige mensen.
Er zijn "ongeluksstenen", zoals de Hope-diamant, de Koh-i-nor, de Sancy-diamant. Ongeluk brengt hij mede voor zwak, sensitieve en onevenwichtige mensen. Ook misdadigers brengt hij ongeluk.
Ongeluk, omdat men zijn eigen fluïdum meet met die van de diamant.
Is hij opgeladen in een tempel, zoals de Sancy-diamant en de Hope-diamant, dan is zijn magnetisme versterkt.
Dan wordt hij, kunnen we zeggen, zwart-magisch, dan wel vernietigend; is hij geladen met geestelijke, lichtende kracht, dan wordt hij vernietigend voor de materiële mens.
Een grote diamant geeft een spanningsveld, gelijk een Tempel.
De Robijn, de broeder van de diamant.
De robijn behoort tot de Korundgroep en bestaat uit aluminiumoxyde en de hardheidsgraad is 9.
De robijn heeft een zeskantige, evenwichtige, kristalvorm en de kleur is helderrood; de blauw-rode, zoals duivenbloed zijn zeer kostbaar. Dit bloed werd vroeger gebruikt om de kleur te verkrijgen, het "blauwe bloed" van de edele ridders.
Vroeger heette hij Carbunculus, later karbonkelsteen.
Hij is sterk natuurkrachtig, hij bevordert de kracht van het bloed.
Ook de robijn dicht men sterke magnetische krachten toe, die echter vooral werken op grote persoonlijkheden. Om met de robijn te sympathiseren moet men een krachtig, gezond natuurlijk type hebben, evenwichtig, natuurlijk.
Haar kracht, zeiden de ouden, komt van de Ram of El Botein (de buik), daar waar het natuurlijke leven arbeidt.
De robijn behoort bij de oprechte, natuurlijke mensen. Vanzelfsprekend nam men hem dan als remedie tegen valsheid en leugen; aan de robijn zag men wanneer er leugens werden verteld.
Er wordt verteld van een robijn die een man aan zijn vinger droeg, zijn kleur verloor toen hij met zijn vrouw op reis was, hij werd zwart. Hij vertelde dit aan zijn vrouw, enige dagen later werd zij ziek en stierf zij, waarna de robijn zijn oude stralende kleur rood hervond. De verbintenis man - vrouw nam het fluïdum van de vrouw op.
Het is het verhaal van een Leidse medicus.
De Ethiopieërs hielden hem 14 dagen in de wijnazijn, waarna hij zijn glans 14 maanden behield.
Hij, die een robijn draagt is òf als een kind, puur en natuurlijk, òf als een prins of een wijze, zegt Plinius.
De rode robijn helpt bij bevallingen en weert droefenis.
Hermes Tresmegistos zei dit volgens de overleveringen. Het bewijst slechts dat men de robijn levenskracht toeschrijft.
Hij neemt organische giften weg en schenkt energie.
Een wisselwerking tussen het fluïdum van de mens en de robijn werkt levenskrachtig.
De Saffier is de andere broeder van de diamant.
De saffier behoort ook tot de Korundgroep, zijn hardheid is ook 9 en bestaat ook uit aluminiumoxyde.
Zijn kristalvorm is zeskantig (trigonaal); de kleur is korenbloemenblauw. Saffieren zijn niet altijd blauw.
Er zijn ook goudgele, violette, groene en volkomen kleurloze stenen.
Hij is meer verbreidt dan de robijn. De mooiste komen uit Birma, Siam, Kasjmier.
De saffier noemt men de steen van de vrede.
Een saffier in vergiftigde wijn gelegd begint te schuimen; een spin in een glas met een saffier gelegd, sterft.
Hij wordt zeer dikwijls genoemd en vroeger werd hij gebruikt als amulet, dus een beschermende steen.
Vooral sensitieve mensen, mediamieke personen zullen hulp ontvangen van de saffier-trillingen; hij behoedt hen voor profiteurs.
Alleen de blauwe saffier, de kleur blauw is belangrijk, is helpend als talisman. Als genezende steen werd hij aangewend, als poeder, tegen hartaanvallen.
Zijn trilling is dus rust schenkend.
Hij bewerkt devotie, gelovigheid en overgave.
De saffier weerstaat het vuur langer dan de robijn.
Men kan hem langzaam samensmelten met het goud en zo een diamant maken, d.w.z. hij verliest zijn blauwe kleur en blijft een edelsteen, helder als water.
Een leuke symboliek met de devote gelovige, die gaat gelijken op de diamant onder inwerking van goud, geest, zon, maar IS geen diamant.
De saffier verraadt immorele gedachten van zijn bezitter, hij verliest zijn kleur.
Mensen, die zich geestelijk onbevredigd gevoelen zullen rustiger worden door het constant dragen van de saffier.
In overeenstemming met het type werkt hij sneller.
De Smaragd.
De vierde edelsteen is de smaragd. Men noemt hem de steen van de harmonie, vriendschap, trouw en openheid.
De smaragd behoort tot de Berylgroep, zijn hardheid is 8 en zijn chemische samenstelling bestaat uit berylaluminiumsilicaat.
Het smaragdgroen wordt veroorzaakt door een gering chroom-gehalte en is specifiek voor de smaragd.
Geen andere edelsteen bezit deze mooie kleur.
De smaragd heeft zeszijdige prismatische kristallen (hexagonaal), dus harmonie. Vroeger werd hij veel aan koningskinderen gegeven bij de geboorte, omdat de smaragd zou behoeden tegen epilepsie. Hem doorlopend bekijken houdt de ogen sterk; het groen van de natuur is goed voor de ogen.
Een Arabisch arts meent dat wanneer de slang in een smaragd staart, zijn ogen toevallen.
De smaragd maakt de mens sensitief, gevoelig voor de ether; hij kan gaan voorspellen of helderzien, zeggen de ouden.
Hij draagt de sporen van vader Ether in zich.
De smaragd is de meest gevoelige en etherisch edelsteen.
Hij is zelfs door de adem te verwarmen; driftige, vurige naturen zullen hem vervormen en zijn aard geweld aandoen.
De smaragd is een edelsteen voor de rustige, evenwichtige spirituele mens. Men vindt hem even zeldzaam als haar kwaliteiten: vriendschap, rechtschapenheid, trouw en harmonie.
Hij bewaart in zichzelf de gaven van de andere stenen.
Men vertelt dat Apollonius van Tyana hem heeft gevonden, d.w.z. hij kende tevens zijn natuur.
De smaragd is een genezende steen bij uitstek, zijn etherisch lichaam geneest de denkkracht.
Hij sympathiseert met de Ster Spica van het sterrenbeeld de Maagd (toegeslotenheid)
Hij werd niet zozeer begeerd, omdat hij te gevoelig is: voor koper, diamant, voor staal, en voor andere lichamen. De smaragd neemt dus zeer sterk het fluïdum in zich op en verliest snel zijn eigen karakter.
Hij breekt snel, hoewel hard, onder emoties en strijd. Men kan hem niet dragen tegelijk met andere stenen, hij wordt erdoor beschadigd, letterlijk en figuurlijk.
Met de diamant verzacht hij deze.
De smaragd is door zijn kwaliteiten veel gebruikt in occulte praktijken, althans gezocht.
DE TWAALF STENEN EN DE ZEVEN STENEN
Dit waren de vier volle edelstenen; de andere zijn halfedelstenen.
Op de borstlap van de ephode van de hogepriester bevonden zich twaalf edelstenen, drie in vier rijen.
Sardonyx - Robijn - Kornalijn/Carneool;
Chrysoliet - Topaas - Jaspis;
Amethist - Agaat/Chalcedon - Smaragd;
Saffier - Agaat/Onyx - Beryl.
Sardonyx - geloof;
Robijn - liefde;
Kornalijn/Carneool - geur;
Chrysoliet - waakzaamheid;
Topaas - onthechting;
Jaspis - geloof;
Amethist - ootmoed;
Agaat/Chalcedon - heiligheid;
Smaragd - geloof;
Saffier - hoop;
Agaat/Onyx - onschuld;
Beryl - wetenschap.
In de borstlap zijn drie soorten geloof:
Materieel geloof (brengen van offers) - Sardonyx;
Mystiek geloof - Jaspis;
Abstract geloof (autonoom) - Smaragd.
Deze twaalf stenen brengt men in verband met de twaalf stammen van Israël of de twaalf zonnen van Jacob, de twaalf krachten voor de mens, de volheid. Waarschijnlijker is dat de hogepriester hem droeg om de totale trilling van de natuur bij zich te dragen en uit die natuur de krachten en gaven zo te extraheren.
Zo'n compleet stel edelstenen belast de drager.
Vandaar dat slechts de hogepriester in zijn ceremoniële mantel deze droeg. Het is een oud Egyptisch-Chaldees gebruik.
De twaalf edelstenen vertegenwoordigen de twaalf magnetische stromen, die onze zodiak en onze zodiakale natuur uitbeelden, in bijbelse volgorde:
Melek - voor de Sardonyx - betekent Koning - geloof I;
Gomel - voor de Topaas - betekent Beloner - onthechting;
Adar - voor de Smaragd - betekent Luisterrijk - geloof III;
Eloah - voor de Robijn - betekent Sterke God - liefde;
Haïn - voor de Saffier - betekent Oog, Fontein - hoop;
Elchaï - voor de Jaspis - betekent Levende God - geloof II;
Elohim - voor de Kornalijn/Carneool -
betekent Sterke Goden - geur (adem, wind);
El - voor de Agaat - betekent Sterkte - heiligheid;
Iaho - voor de Amethist - betekent God - ootmoed;
Ischgob - voor de Chrysoliet - betekent Verheven Vader - waakzaamheid;
Adonaï - voor de Onyx - betekent Heer - onschuld;
Inovah - voor de Beryl (aquamarijn, roze beryl) - betekent Ik ben die ik ben - wetenschap (weten, zelfkennis).
Ook de twaalf maanden hebben hun twaalf stenen.
Catharina de Grote droeg een ceintuur met twaalf stenen van de twaalf maanden.
Het gaat er natuurlijk om welk zodiakaal teken het sterkste is in de bepaalde maand.
In de occulte bewegingen bedienden ze zich van edelstenen, waarmede zij het magnetische veld in hun ruimten wilden opvoeren.
Er zijn zeven natuur-magische ritualen in verband met edelstenen, hun planeten en diens planeetengelen, de Genius.
Het behoeft geen betoog dat deze natuur-magische ritualen op sommige mensen een funeste invloed kunnen hebben.
Elivas Levi was één van de occultisten die zich daarvan bediende.
Paracelsus wendde het poeder van stenen aan als medicijn, zoals men ook in de homeopathie mineralen en kruiden aanwendt.
In de symbolische filosofie verbond men de planeten en daarbij hun stenen echter met deugden en gaven:
Zon - symboliseert het Woord van de Waarheid.
Edelstenen, die met de Zon in binding staan, dat zijn de meesten die via hun planeten lichtend zijn, werken dus op de oprechtheid en de eerlijke adeldom van de mens.
De karbonkel, chrysoliet, iris, heliotroop, jaspis, smaragd, topaas, hyacint, robijn, vuuropaal.
Maan - symboliseert de religie zelf, de reflectie in de stof van de geest. De maansteen, chalcedoon, parel.
Mercurius - symboliseert de interpretatie en de wetenschap van de geheimen, de ongrijpbare geheimen. De topaas, agaat, chrysopraas, porfier (een soort kwarts).
Mars - symboliseert de gerechtigheid. De amethist, bloedsteen jaspis, robijn, magnetiet.
Venus - symboliseert de barmhartigheid en de liefde, de hoge, maar ook de lage liefde. De smaragd, chrysoliet, koraal.
Jupiter - symboliseert de wederopgestane, de herboren ziel (ether). De hyacint, beryl, smaragd.
Saturnus - symboliseert de Vader (God) of de Jehovah van Mozes, de aarde of de hemel. De onyx, kornalijn, saffier, jaspis, chalcedoon.
De oude filosofen hadden ook enigszins andere opvattingen dan de moderne astrologen.
De planeten waren goden die tezamen ons lichaam vormden:
Zon - het hart; Maan - de hersenen; Jupiter - de rechterhand; Saturnus - de linkerhand; Mars - de linkervoet; Venus - de rechtervoet; Mercurius - de geslachtsorganen. De hermafrodiet is de engel van deze planeet.
Het gezicht:
Zon - voorhoofd; Maan - tussen de ogen, de wortel van de neus; Jupiter - rechteroog; Saturnus - linkeroog; Mars en Venus - de wenkbrauwen; Mercurius - de mond en de kin.
De edelstenen die met deze planeten overeenstemmen hebben dus ook invloed op deze organische delen en lichaamsdelen.
Ook de dagen van de week, volgens de planeten, hebben hun edelstenen.
Er zijn zeven toonaangevende edelstenen:
Diamant - boven alle verheven - de edele Zon, adeldom;
De Persische Saffier - Saturnus;
De Parel - Maan - ook de Maan wordt als ondergeschikt geacht;
De Smaragd - Jupiter;
De Vuuropaal - Zon;
De Gele Chrysoliet - Venus;
De Robijn - Mars;
In deze edelstenen vindt men het karakter van de planeten.
Amuletten of beschermende stenen zijn altijd energiek van aard.
Genezende stenen, Jupiter, zijn harmoniserend van aard en magische stenen doorgevend van aard.
Elk zodiakaal type heeft zijn steen, d.w.z. hij zal zich aangetrokken gevoelen tot een bepaalde steen of stenen; de mens is zelden eenpuntig gericht.
Zulke stenen dragen versterkt zijn karakteristiek, dus zijn persoonlijkheid.
Er is geen steen die geestelijk psychisch werkt; alle zijn therapeutisch, harmoniserend, opwekkend via het aurische lichaam.
Slechts de Diamant en enigszins de Smaragd, als voorbereider, geven hogere of fijnere trillingen af .
Bron:
http://henkenmialeene.org/openbaar/13e_cyclus_-_de_natuur_als_/13a_-_de_werking_van_de_ede.html
'
'
De verborgen kracht der edelstenen en hun kleuren
- met dank aan Frouke -
Wanneer we de twaalf edelstenen die bij het astrologische type passen op een rijtje willen zetten, dan moeten we wel begrijpen dat elk astrologisch type zich vooral uitdrukt via zijn ascendant.
De ascendant is zijn contact-sterrenbeeld, zijn zodiakale zonnebeeld is zijn verborgen en ware aard.
In de Zon zit zijn hart of zijn verborgen spirituele werking.
Wanneer we dus een bij ons passende steen zouden moeten kiezen overweegt de zodiakale steen van ons zonneteken.
Niettegenstaande we misschien meer sympathie koesteren voor onze ascendant.
Een edelsteen kan hoogstens onze persoonlijke aard stimuleren, onze zwakheden helpen verbergen, onze ziekelijke aandoeningen harmoniseren in de natuurlijke harmonie om ons heen.
Edelstenen dragen is een zaak van uitkiezen, in overleg een keuze doen, daarbij is zelfkennis van het grootste belang!
Iemand, die zichzelf niet kent, zal eveneens moeite hebben met een voorkeur voor een bepaalde edelsteen.
Een eenpuntige gerichtheid bepaalt eveneens de edelsteen van de persoonlijkheid.
RAM - AMETHIST
Te beginnen bij het Ramtype - zijn edelsteen is de Amethist, hoewel hij qua zijn aard zich dikwijls aangetrokken zal gevoelen tot de Robijn.
De Amethist zal echter zijn persoonlijkheid in de juiste richting kunnen beïnvloeden, omdat hij evenwicht schenkt aan zijn impulsieve aard.
De kleur is violet, een vermenging van blauw en rood in zijn hoogste uitdrukking. (later op terug)
Het is een kwartskristal en heeft de vorm van zeszijdige prisma's, evenwicht, tegenstelling van de Ram-aard.
Zijn hardheid is 7, d.w.z. de ontvankelijke overwinnaar. (Maan en Neptunus)
Zijn Soortelijk Gewicht is 2,65.
Allereerst 13: De Dood, het ego van de Ram offert zich; ten tweede 4, dat is de ontvankelijke schoot, waarin het licht moet neerdalen, de harmonie der vier elementen, het komen tot bezinning.
Uit de definitie van de Amethist zal elk Ramtype zijn tegenstelling kunnen herkennen, datgene wat hij juist niet kan of wil; vandaar dat de Amethist zijn steen is, volgens de ouden.
De Amethist heeft van oudsher de roep van kuisheidssteen; juist een gave, in de hogere betekenis voor de serieuze mens, die de Ram in zijn hart nastreeft; de edele ridder die zijn energie in dienst stelt van de geest.
De naam is Grieks en betekent "niet dronken". Hij zou beschermen tegen drankzucht, verlies van zinnen tegenhouden, ook tegen impulsiviteit dus, vandaar dar de Ram er steun aan heeft.
Hieronymus vertelde dat de adelaar een Amethist in zijn nest legde om zijn jongen tegen slangen te beschermen.
De trillingen wekt vriendschap op, zeer gezocht door de Ram en stoot onedele bedoelingen af.
Hij werd zeer gezocht door religieuze hoogwaardigheidsbekleders en nog heden dragen kardinalen e.d. een Amethist in hun ring.
Teken van zielereinheid!
Een Amethist in de hand genomen geeft een sensatie van rust.
STIER - HYACINTH
De Hyacinth is een zirkoonsilicaat; de hardheid is 7,5; het Soortelijk Gewicht 4,7 en de kleur is bruinrood tot oranjerood.
De Stier is een type van de aarde, hij is niet snel impulsief, maar rustig doorzettend, hij wacht op het moment waarop hij toe kan slaan.
Bruin en oranje is een vermenging van rood-geel-blauw, dat is energie, denkkracht en intuïtie.
De hardheidsignatuur van de Hyacinth bewijst hetgeen de Stier moet nastreven: afstand doen, offerande van zichzelf, verhanging: Tarotkaart no. 12.
En dat is juist wat de Stier niet kan.
Hij gelooft in de realiteit, in werken voor beloning.
Zijn eventuele starheid wordt doorbroken door de trilling van de Hyacinth en zijn gedroom over grazige weiden in de materiële wereld wordt opgeheven door de kleur van de Hyacinth, een warm bruin-oranje.
Aan zijn streven moeten andere factoren worden toegevoegd; rood, geel en blauw, het universele van de spectrum-basiskleuren.
Zijn wereld moet zich verruimen.
Het S.G. 4,7 duidt op rust, bezonkenheid, reflectie.
Kaart 11 uit de Tarot stelt magische krachten en macht voor, het overwinnen van de leeuw. Een daad die de Stier totaal niet aantrekt.
De Hyacinth wekt in alle rust zijn activiteit op en daarbij zijn positieve gerichtheid. Het tegendeel van zich laten overheersen door negatieve krachten, uit gemakzucht.
Het getal 2 (S.G. 4,7) duidt op verdiepte bezinning, een Licht in de nacht worden, zoals de Maan; rust, geduld, geen verborgen drift of bedekte drift zijn daarbij nodig.
De Hyacinth, zeiden de ouden, beschermt tegen de donder en de bliksem - voilà, de drift die geneutraliseerd wordt. Hij beschikt, evenals alle stenen, een aspect van de Zon en geeft zekerheid en een aangenaam karakter aan degene die hem dragen.
Dit verwijst weer naar een harmonie van het innerlijk.
De echte, ware Hyacinth, zei men, moet van een roodachtig bruin zijn en toch koud van temperament.
Een heenwijzing naar de drift die wordt beheersd of de energie die verlegd wordt naar een hoger levensplan, een zuivere Zirkoon.
In hem werken Jupiter en de Zon samen; hij doet slapen en sterkt het hart en hij versterkt de autoriteit.
Hij kalmeert de emoties.
Een harmoniserende edelsteen voor het starre en soms driftige Stiertype dus; bovendien schenkt hij hem individualiteit.
TWEELING - CHRYSOPRAAS
De Chrysopraas is een kwartskristal; de hardheid is 7; het Soortelijk Gewicht 2,65 en de kleur is appelgroen, waarin nikkelsilicaat de groene kleur teweeg brengt. De Chrysopraas heeft typisch de kleur die bij de tweevoudigheid van de Tweeling past: geel/groen. Geelgroen is de kleur van vitriool, het reinigingsmiddel van de diamant en van de ziel.
De Tweeling heeft harde ervaringen nodig om tot een eenheid tussen verstand, de kleur geel, het hogere licht, en de harmonie van de aarde, het groen, te komen.
Het bijzondere groen van de Chrysopraas is een vermenging van intuïtie, gevoeligheid en verstand of geestelijke denkkracht.
Het kan ook worden: geraffineerde intelligentie, het gif van vitriool verkeerd aangewend; het vernietigt zwakke mensen die nog geen Diamant zijn.
Hij moet de hardheid van de Chrysopraas ter harte nemen: heilige doelgerichtheid, gepaard aan een S.G. van 13 of 4; ontvankelijkheid, dood van jaloerse egocentriciteit, het ontvlammen van giftig vuur van het vitriool. Niettemin blijft het zijn edele kunst een vermenging te bewerken van een bijzonder groen, nl. geest en natuur. Vandaar de veelzijdige interesse van de Tweeling, het zoeken naar een overeenkomst van natuur en geest.
De Chrysopraas brengt de onrustige denkwereld van de Tweeling tot rust, vooral als hij van een goud-groene kleur is.
Waandenkbeelden heft hij op.
Hij stimuleert wijsheid en beschermt tegen vrees. Hij kan licht geven in de duisternis, indien zijn kleur schoon is.
Fosfor, licht in zichzelf, Mercurius.
Een stimulans voor de Tweeling, die meestal een dwaallicht volgt.
Hij is uniek in zijn kracht, tegelijk koud en warm.
Hij moet, om zijn kracht te kunnen uitdrukken, geen enkele zwarte vlek hebben. Zijn gave heeft hij van het samengaan van Mars en Venus en van de Zevenvoudige Kroon, het Zeven-gesternte.
Ziedaar de bijzonderheid:
Van Mars zijn innerlijke vlam, van Venus haar straling; een harmonie die dus overeenkomt met de kenmerken als van de edelsteen van de Ram: de Amethist.
Maar zijn bijzondere kleur komt van Mars en Venus, d.w.z. van het harmonisch samengaan van de koningin der aarde, de overgave, en de hogere Mars of Michaël, de innerlijke adeldom, dus geen vitriool.
Wanneer de Zevenvoudige Kroon in haar straalt is hij pas goed van harmonie; ziedaar de 7 en de eenheid van het spectrum in de kleur van het wonderbaarlijke goud/groen, dat licht in de duisternis.
De Chrysopraas geeft moed en vreugde in geval van depressies of levenskrachtverlies. Een kwaal van de Tweeling als hij aan nerveuze storingen gaat lijden.
Zoals Phosphorus het medicijn bij depressie is, ook tegen astma, indien de zon erin reflecteert.
KREEFT - TOPAAS
De Topaas is een fluorhoudend aluminiumsilicaat; de hardheid is 8; het Soortelijk Gewicht is 3,5 en de kleur is kleurloos, geel, bruin, rose, blauw, zij bezit een levendig vuur.
De Topaas heeft niet de sterke kracht van de Chrysopraas, hoewel men hem dikwijls rekent onder de Chrysoliet en Chrysopazen.
Hij heeft altijd een facet van de kleur van de Chrysopraas, kleurloos, ongevormd, zoals soms de Kreeft: hetzij rood, een hartstochtelijke, sensuele Kreeft; hetzij blauw, een emotionele Kreeft; hetzij geel, een verstandelijke Kreeft.
Geestelijk werkt dit in de Kreeft net zo uit: emotioneel religieus; verstandelijk, beredeneerd religieus; of ondergeschikt kleurloos religieus.
Al naar zijn instelling zal hij zich aangetrokken gevoelen tot één van de kleuren van de Topaas.
Het liefste moet hij natuurlijk, indien hij zichzelf kent, de kleur kiezen die zijn gebrek opheft. Emotionele typen moeten de gele, de verstandelijke typen de blauwe en de volgzame typen de rode steen kiezen.
De kleurloze steen zal niet veel aantrekkingskracht uitoefenen, hoewel hij uitstekend past bij de autoritaire Kreeft, die echter zeldzaam is.
De hardheid van de Topaas leert de Kreeft, dat hij zich niet moet laten misleiden door zijn zeer subjectieve instelling.
De acht is ook de verborgen actie, moeite doen voor een overwinning, niet terugschrikken bij de eerste de beste schaduw die over de Kreeft valt.
Dat S.G. en hardheid dezelfde numerologie hebben bewijst hoezeer de Kreeft eenpuntige, krachtige gerichtheid en moed nodig heeft.
De depressieve en minderwaardigheidsgevoelens waaraan de Kreeft soms leidt, komt uit in de kleurloze Topaas, hij kan dit opheffen door kleur.
Positief stelling nemen tegenover de vrees en de levensangst.
Hij bezit dezelfde gaven als de Chrysopraas: altijd stimulerend naar zijn trillingen. Hij is goed splijtbaar, integenstelling tot de Amethist.
Men moet zich nimmer laten verleiden tot het kopen van gele Korund of gele Kwarts, Citrien, als Oosterse Topaas.
Hij moet een uitgesproken kleur hebben.
LEEUW - BERYL
De Beryl is een beryl-aluminiumsilicaat; de hardheid is 8; het Soortelijk Gewicht is 2,70
Onder Beryl verstaat men enige edele stenen: de groene Smaragd, de hemelsblauwe Aquamarijn, de Roseberyllen, de Goudberyl en de groengele Heliodor.
Zoals de Leeuw zeer gevarieerd is in zijn type, al naar gelang zijn ontwikkeling, zo is de Beryl afhankelijk van zijn kleur, krachtig.
De Leeuw kan dus kiezen:
Hij wordt een Smaragd, met al zijn edele, maar gevaarlijke eigenschappen, en vooral ontvankelijk spiritueel, dat de Leeuw niet zal meevallen, omdat hij zijn sterke individualiteit moet opgeven.
Hij kan roze worden, liefelijk toegeeflijk, met daaronder een verborgen individualiteit, die zijn kans zal grijpen wanneer het moment gekomen is.
De vermenging van rood en wit: energie en reinheid houden hem in bedwang, hoewel hier het wit ook de betekenis heeft van kleurloosheid.
Een rose Beryl zal aan de vinger van den sterke Leeuw donkerder van kleur worden.
En dan de Aquamarijn, blauwgroen of helderblauw: de emotionele, in luchtkastelen gelovende, idealistische of spiritueel wegdromende Leeuw.
Sterke Leeuwen worden, hetzij in hun spirituele fanatisme gestimuleerd, hetzij, indien zij materieel gericht zijn, breken zij de Smaragd.
Hun beste steen zal zijn de blauwgroene Aquamarijn, hoewel zij beslist de Smaragd mooier zullen vinden, omdat hij koninklijker is.
De hardheid van de Beryl moeten hen leren:
bescheidenheid en het arbeiden in de schaduw van de saturnale acht, opdat hij waarlijk edel worden zal; eerlijkheid en oprechtheid en vooral edele autonomie van het S.G. 2,70.
Het was een laag S.G. zoals we ons herinneren, bescheiden adeldom, onopgemerkte wijsheid, stralen zonder pronk en praal. En dat is nu precies wat de blauwgroene Aquamarijn doet.
De blauwe Beryl, zegt Aäron, schenkt de mens kracht in het volgen van zijn morele opvattingen, aldus oprechtheid; hij maakt hem gevoelig voor de subtiele dingen, hetgeen de leeuw nodig heeft bij zijn mensen- en zelfkennis.
Zij schenkt de mens geluk en wijsheid bij zijn keuze van levensrichting, maakt hem goed bij het bevaren van de levenszee, laat hem niet wegdromen in dwaze ideeën.
Het poeder van de Beryl is als medicament goed voor ogen.
In alle opzichten een steen die de Leeuw met de voeten op de grond houdt, ten opzichte van zichzelf, zijn doelstellingen, zijn voorstellingen. Hij zal er "helder door kunnen zien".
Het beschermt hem tegen kwaadsprekerij en steunt hem in rechtvaardigheid; allemaal waarden die de Leeuw goed kan gebruiken.
MAAGD - CHRYSOLIET of OLIVIJN
De Chrysoliet is een ijzer-magnesiumsilicaat; de hardheid is 7; het Soortelijk Gewicht is 8? en de kleur is olijfgroen.
In de edelsteenhandel noemt men haar Peridoot. Hij is niet goed splijtbaar en verweert tot Serpentijn, Slangesteen, zijn kleur zwartgroen.
De Chrysoliet heeft dezelfde kwaliteiten als de Chrysopraas, maar is in deze vorm weer aan ander aspect, zoals de Maagd een ander aspect is van de Mercuriuswerking dan de Tweeling.
De Chrysoliet heeft een zachtere kleur groen, maar als hij verweert tot Serpentijn wordt hij donker en verliest zijn lichtende glans, zoals de in zichzelf besloten Maagd bij veel tegenwerking, tegenslag en miskenning kan worden tot een zwartgallige.
Hij moet dus oppassen niet te "verweren", d.w.z. niet zichzelf op te sluiten in zijn eigen zienswijze of bodem, niet zich blind te staren op kleine onverkwikkelijkheden in zijn omgeving, maar hij moet worden als de Olivijn, een bestanddeel van vele Bazalten, een vereniging van vele aspecten die harmonisch samengaan en zo worden tot een edel goudachtig lichtend groen, net als de Tweeling.
De Maagd moet oppassen zijn innerlijke vreugde of licht niet te verliezen of het te laten verweren door het groen, zijn natuur.
De Tweeling moet oppassen dat zijn licht niet vals, gemeen wordt. De Maagd verweert zichzelf, de Tweeling verweert mede anderen.
De Chrysoliet wekt het berouw over zijn fouten in de mens op; dat is goed voor de Maagd die zo graag anderen bekritiseert. Hij behoort om op de Maagd stimulerend te werken, meer geel dan groen zijn; zij is hard, zoals de Maagd innerlijk sterk is.
Ook hier: de steen is zeldzaam wanneer zij geen enkele zwarte vlek heeft; hij moet maagdelijk lichtend zijn.
Hij is koud, onaangedaan en geneest dus de koorts of remt impulsieve medemensen af.
Ook hij is een vereniging van Mars en Venus, meer Venus dan Mars en als er evenwicht is licht in hem de Zevenvoudige Kroon.
Hij versterkt de levensvreugde van de Maagd, indien de juiste kleur, en brengt hem tot doorzetten in zijn doel zonder te vervallen in onbenullige kleinigheden.
WEEGSCHAAL - SARDONYX
De Sardonyx is een kwartsvariëteit; de hardheid is 7; het Soortelijk Gewicht is 2,65 en de kleur is bruingestreept.
Het is een Agaatsoort met een glasglans, blauw, bruin, grijsachtig.
De Onyx en de bruingestreepte Sardonyx hebben dikkere lagen dan de gewone Onyx, zoals de Weegschaal een zeer meegaande aard, of een schijnbaar dikke huid heeft. Men kan met de Weegschaal moeilijk ruzie krijgen.
Uit de hardheid van zijn steen moet hij leren dat hij overwinnaar kan zijn, in de Tarot de Wagen van Osiris, een heilig getal, indien hij zich houdt aan zijn S.G.: 13, de dood van het ego, of de rustige ontvankelijkheid en evenwicht, geen speculatie op de bereidwilligheid van de naasten.
Zijn kleur is specifiek voor de Weegschaal; hij is altijd ondefinieerbaar, de sterke strepen op de Sardonyx zijn noodzakelijk voor de steen van de Weegschaal, omdat hij dan uit zijn grijsachtige onpersoonlijkheid als positief bruin, de positieve vermenging van rood, geel en blauw te voorschijn komt. Hun spiritualiteit is dikwijls met materiële voordelen vermengd, zoals de borstlap van Aäron toont: Sardonyx staat voor materieel geloof.
Ook meent men dat door materiële offerande het hoogste geestelijke doel te verwezenlijken is.
De Weegschaal heeft behoefte aan zekerheid en een offerande die pijnlijk wordt gevoeld, betekent voor hem een zekere overwinning. Om consequenties uit de weg te gaan offert hij gaarne een mogelijk overtollig bezit, zijn naasten, een niet gewaardeerde maar kostbare schat.
Het verhaal wil dat Polycrates, een machtig heerser, eens zijn kostbare ring met een Sardonyx in de zee wierp, hopende door dit verlies de goden welgezind te maken. Een reusachtige vis slikte hem in, kwam later in de keuken terecht en men vond de ring en bracht hem terug bij Polycrates. Een bewijs dat de goden geen materiële offeranden appreciëren!
In de Tempels wordt de Sardonyx veel gebruikt als offerande-steen; een geschenk aan de goden.
De Sardonyx werd veel gebruikt voor camee-steen: om dus een beeltenis in uit te snijden, typisch Weegschaal.
Hij geldt zowel als geluks- als ongelukssteen; zijn kracht is niet dominerend.
De Weegschaal moet beslist een prachtig, overwegend bruine Sardonyx als edelsteen nemen, wil hij zijn eigen steen dragen.
Desnoods neemt hij een Karneool, die positiviteit geeft.
SCHORPIOEN - TOERMALIJN
De Toermalijn is een borium-aluminiumsilicaat; de hardheid is 7; het Soortelijk Gewicht 4 en de kleur is variërend, zoals groen rood, blauw, bruinachtig geel en zelfs kleurloos en zwart.
Hij bestaat uit driehoekige prismatische kristallen, afgesloten door piramidevlakken die aan weerszijden verschillend zijn.
De Toermalijn bevat veel ijzer, het Marsmetaal en is volkomen zwart; het doet denken aan het pure zwart der alchemisten, die kan veranderen in velerlei kleuren, indien er aan de alchemische omzetting naar goud, of wit, gewerkt wordt.
De Schorpioen is het teken dat beschouwd wordt als zeer gescheiden in twee typen: hoger en lager.
Hij is degene die altijd bezig is, zijn zwart kleurende in alle schone Toermalijnkleuren totdat hij zuiver wit kristal wordt, een zeldzaamheid onder de Toermalijnen.
Dan is het een wit mineraal geworden dat het zeldzame element: caesium bevat. Caesium is een zilverwitmetaal, oxydeert direct in de lucht en heeft een soortelijk gewicht van 1,87, (7 of 16), nummer van de Tarotkaart die tegenover de Zonnewagen van Osiris (7) staat en de Verwoesting van de Toren (16) symboliseert.
Aldus een duidelijk kenmerk van de edele Schorpioen die een adelaar is geworden, de zwarte Toermalijn, via het kleurenspectrum des levens tot witte Toermalijn geworden, bevattende caesium, het zo zeldzame element.
Het S.G. van de Toermalijn, vier, waarschuwt de schorpioen dat hij ontvankelijk en evenwichtig moet worden, een schoot van vruchtbare aarde, zwarte Toermalijn.
Volgens de ouden heeft hij de kleur van
opvlammend vuur, dat is de zeer krachtige steen: oranjerood, net gloeiende kolen. Hij is magnetisch voor bepaalde elementen, zoals het amber.
De Schorpioenmens is een magisch type, zijn dwingende of hypnotische blik is in de astrologie welsprekend; sterke ogenstraling.
De Toermalijn is beschermend tegen fanatisme en ziekten die de mens innerlijk opbranden.
De Schorpioenmens moet de Toermalijn kiezen die hem het meeste rust geeft; diepzwart is de beste kleur of met een beginnend rode gloed. Het spierwitte mineraal is natuurlijk een herinnering aan de taak van de Schorpioenmens, maar menige Schorpioen prefereert kleur inplaats van wit, ook typerend. Hij heeft, als sterk type geen beschermende, maar wel een afremmende steen nodig, of een herinneringssteen, zodat hij niet terugvalt in de drift van een fel oplaaiend, kortstondig vuur of in het vernietigende fanatisme.
BOOGSCHUTTER - SMARAGD of OPAAL
De Smaragd is eigenlijk de Boogschuttersteen bij uitstek, omdat hij geladen is met etherische trillingen die de mens boven zichzelf uitheffen en dus de Boogschutter losrukken van zijn zo irriterende paardenlichaam.
De Smaragd hebben we reeds uitvoerig behandeld. Smaragden zijn fijngevoelig, Boogschutters zijn lichtgeraakt; driftige lichtgeraakte mensen beledigen echter de Smaragd.
Vele Boogschutters zijn echter de adeldom van die steen nog niet waard en daarom moet hij zich houden aan de Opaal.
De Opaal bestaat uit kiezelzuur, maar is niet gekristalliseerd; de hardheid is 6,5; het Soortelijk gewicht 2,20.
Opaal vindt men in vulkanische streken en de edelste Opaal heeft het schoonste kleurenspel.
In de Opaal kunnen ook wel organische resten voorkomen: skeletjes, microscopische naaldjes, kiezelsporen, dit doet aan zijn adeldom af.
Zoals de Boogschutters geremd wordt door zijn materiële aard en zijn gehechtheid aan de aarde, niettegenstaande zijn woorden en zijn gedachten hoge vluchten nemen.
De Boogschutter die zijn paardenlichaam, zijn lagere natuur, eenvoudig accepteert zonder erdoor geïrriteerd te worden is als de zwarte Opaal die de sterkste kleurenschakering vertoont.
Hoe meer hij erin slaagt naast zijn gebondenheid, een kleurenspectrum op te bouwen, des te edeler deze mens zal zijn en vooral des te aangenamer, omdat hij zijn getheoretiseer dan omzet in praktijk.
De goden houden van de Opaal; hij heeft de huid van een kind en geneest zwakke ogen.
Hij doet de Boogschutter scherper zichzelf zien en vooral scherper de consequenties onderscheiden.
Vermengd met Mirre, het godenkruid, zal het Opaalpoeder de mens het onderscheid schenken tussen goed en kwaad.
Een wens van de Boogschutter, maar zelden zijn gave!
Hij, zo zijn kleuren harmonisch zijn, geneest nerveuze storingen; ook een hulp voor de Boogschutter die zichzelf dikwijls zo opjaagt.
De Zon weerkaatst er zijn glans in en alle goden verenigen erin hun stemmen.
De Opaal herstelt het hart (de geest), verdrijft de droefenis en trekt het venijn uit de lucht tot zich.
Een ongelukssteen, zo veelvuldig genoemd, wordt hij slechts bij de sterk materieel gerichte mens!
Ook schijnheilige mensen zullen slechts tegenwerking van de Opaal ondervinden.
De Boogschutter wordt echter door hem bemoedigd, omdat hij kan zien hoezeer het zwart de schoonheid van de kleuren beïnvloedt.
Het is de steen van het harmonisch samengaan van de tegenstellingen.
STEENBOK - CHALCEDOON
De Chalcedoon behoort tot de kwartsgroep, en wel de crypto-kristallijne kwartsen; de hardheid is 7; het Soortelijk gewicht 2,65 en de kleur is grijsblauw.
De Chalcedoon is een halfedelsteen, hij is eenonaanzienlijke steen, slechts wanneer hij kleur heeft wordt hij mooi: Karneool - rood en Chrysopraas - groen, Agaat.
De Steenbok is meestal een deemoedige, devote dienaar; hij verdwijnt in het niet als er dominerende, kleurrijke personen in de omgeving zijn; men acht hem zelden. Zijn plichtsgetrouwheid is als het vormen van de Chalcedoon: heet water dat zich afzet in de holten van vulkanisch gesteente; het water is heet en kan zo samengaan met de kracht van het door explosies gevormde gesteente.
De Steenbok neemt de kleur aan van zijn omgeving. Hij kan mede gekleurd worden door kleurrijke personen, hij wordt in hun kielzog meegevoerd.
Hij komt pas tot zijn recht wanneer het hem gelukt om zelf kleur te verkrijgen: de bloedrode Karneool (ijzeroxyde) maakt energiek en fanatiek arbeidzaam; de groene Chrysopraas (nikkelsilicaat), hij is dan aan zichzelf ontstegen en herkent de inwonende vlam, het licht van de Chrysopraas.
Of mysterieus, veelbelovend in zijn diepsten als de Agaat, die zo dikwijls een hart van reine lichtende of doorzichtige kwarts heeft.
De Agaat is de steen bij uitstek voor de rustige, zelf-verloochenende Steenbok.
De Chrysopraas zal hem dikwijls te lichtend zijn, of hij moet een zeer stimulerende ascendant bezitten, dus voor de door zijn ascendant overheerste Steenbok.
De Karneool past bij de werkdriftige Steenbok, vooral zij die zichzelf kleurloos vinden en niettemin stug volhouden in hun plichtsgetrouwe arbeid of levensgerichtheid.
Van de Chalcedoon wordt gezegd dat hij zorgen vermeerdert, zoals de Steenbok zich dikwijls zorgen maakt over voorbijgaande dingen of zorgen schept.
De Chalcedoon bevrijdt de mens van verborgen klachten: hij kan zich goed uiten en dat is goed voor de Steenbok.
De zwarte en witte Chalcedoon moet men tezamen dragen en zegenende invloed van hen te ontvangen, zij heffen elkander op, zoals de heerser van de Steenbok, Saturnus wit en zwart is.
Om optimistischer te worden moet men de zacht gekleurde Chalcedoon of Onyx dragen, zij bewaart de kracht van Venus: liefde, charme, optimisme, vreugde.
Zodra de Onyx zacht lichtend is, bewaart zij de kracht van Jupiter en Venus, hetgeen voor zwartgallige mensen goed is.
De Steenbok moet dikwijls uit zichzelf bevrijd worden: daarbij kan een mooie Onyx helpen, doorschijnend van kleur, Agaat .
Men denkt weleens dat hij geen edelsteen is, omdat men er zulke grote hoeveelheden van vindt en verwerkt (veel plichtgetrouwe, kleurloze mensen), maar in werkelijkheid bevat hij de liefde der goden, zodra zijn hart blootgelegd wordt.
De Steenbok is een nuchter, koel type, zoals de Onyx die door zijn koude de geesten dwingt en verenigt.
De Steenbok probeert door zijn volharding en plichtsgetrouwheid de goden hun beloning af te dwingen. Daaruit moet hij losbreken, vandaar dat doorzichtige helderheid, kleur en glans van de Onyx beter zijn voor hem, dan de vrij kleurloze en mineraalachtige exemplaren.
WATERMAN - SAFFIER
De Saffier behoort tot de Korundgroep en is een aluminiumoxyde; de hardheid is 9; het Soortelijk gewicht 4 en de kleur is korenbloemenblauw. De Saffier is de edelsteen van de vrede, hij neutraliseert
het onreine en de immorele gedachten.
De Waterman houdt niet van roddelpraat en minderwaardige gesprekken, hij wil vrede, rust, onaantastbaarheid.
De Saffier schenkt hem die rustgevende trilling en roept in hem de devotie op, de overgave.
De Waterman is zeer individueel; de Saffier verzacht zijn hardheid.
Aan de hardheid van de Saffier kan men zien dat de Waterman zijn individualiteit liefheeft en ook wel kan stranden in starheid, opgeslotenheid in zichzelf.
Hij heeft de mogelijkheid op een Diamant te gelijken als men hem samensmelt met het goud; hij verliest dan zijn kleur en wordt helder als Diamant, ook qua straling, maar mist de ziel van de Diamant.
De zesvoud van zijn kristalvorming bewijst dat de Waterman zich moet leren wegschenken om innerlijke vrede te verkrijgen.
Het heldere blauw is de kleur van gevoel en geest.
Hoe rustiger de emoties van de Waterman zijn des te edeler zijn ziel, of kristal of edelsteen.
De zuivere, prachtig blauwe Saffier is geschikt voor de Waterman. Hij is de steen van de liefde, haar blauw is warm, dat is zeldzaam. De Waterman als type van de ijzige luchten moet meer warmte ontplooien, gepaard gaande aan de reine geest.
Hij geneest hartkwalen, speciaal hartkrampen door overspanning veroorzaakt.
Om de kracht van de Saffier te ondergaan moet men hem heel lang op de blote huid dragen, zoals men de Waterman lang moet kennen om zijn ware gedachten te doorgronden.
Hij is aangenaam voor het oog, zoals menige Waterman innemend is, maar zijn ware aard niet verraadt.
De Saffier verliest zijn glans wanneer men door lagere driften wordt beheersd.
VISSEN - JASPIS
De Jaspis behoort tot de kwartsgroep en de chemische samenstelling bestaat uit kiezelzuur; de hardheid is 7; het Soortelijk gewicht is 2,65 en de kleur is sterk gevarieerd.
De Jaspis is sterk gekleurd in de kleuren rood, groen en bruin. Hij is ondoorzichtig zoals de Vissen ondoorzichtig zijn in hun bedoelingen.
Ook hier geldt dat de kleur het beste combineert met het type Vis.
Over 't algemeen zullen de bruine kleuren harmonisch op de Vissen-mens werken, hoewel hij beslist de rode kleur mooier zal vinden.
Het zodiakale teken van de Vissen bestaat, evenals de Tweeling, uit twee figuurtjes: de tegengestelden, rood en groen, vermengen zich tot bruin; zoals de Tweeling geel en groen moet verwerken.
Rood is bij de Vissen de kleur van liefde, erotiek, hartstocht, en ook bloedoffers, opgaan in een doel, zichzelf niet tellend.
De kleur groen is hier tekenend voor de dienende natuur; het groen van de Jaspis is zelden zuiver en edel, zoals bij de Smaragd.
Elke Jaspis in onzuiver van kleur.
Hij is sterk van kleur, zoals de Vissen sterk betrokken zijn bij evenementen, sensaties, roddels, liefdes, alle mogelijke gebeurtenissen.
Zij zijn altijd gemengd in iets of iemands belevenissen.
De meest zuivere Jaspis, hetzij groen, bruin of rood is het beste om te dragen.
Rood stimuleert echter het emotionele leven, groen is kalmerend en bruin is harmoniserend. Wanneer er een Jaspis gevonden wordt die lichter, minder indringend van kleur is, heeft hij een edeler werking.
Hij trekt regens aan voor verdroogde aarde, zoals de tranen van de Vissenmens gauw vloeien.
De Jaspis wordt bezongen als een weldoende steen, hij bezit liefde voor de dorstenden van hart, zoals de Vissenmens zich het leed van anderen aantrekt en/of helpt, of medehuilt.
Hij kan niet tegen hardheid en droogte, scherpe woorden.
De Jaspis is een remedie tegen smachtende droge aarde.
Door deze gave van de Jaspis kan hij de aandacht van de goden op zich vestigen.
Zijn dienstbaarheid en zelfverloochening staan daarvoor in.
De Jaspis kan, zonder het vuur, de vlam op het altaar doen ontbranden, zeggen de ouden.
De Vis bezit warmte, de Jaspis ook. Hij doet in de hand warm aan, geen Vis is koud, er is altijd een vuur aanwezig, broeiend, vlammend, lichtend, warmend. Om dit vuur brandende te houden zoekt de Vissenmens voedsel: evenementen, medemensen, doelen.
Hij kan niet tegen eenzaamheid.
De Jaspis is veel gebruikt als amulet, omdat hij beschermt tegen gif, tegen verleidelijke charme en tegen emotionele vervoering.
De Jaspis is dus de steen bij uitstek voor de Vissen.
Maar vooral de enigszins doorschijnende stenen zullen een prettige uitwerking hebben.
Want de Vissenmens zou zo graag edel en hoogstaand liefdevol zijn, maar zijn tegenstrijdige aard houdt hem daarvan af.
De Jaspis van een doorschijnend bruine kleur, naar goud toe, zullen hem plezier doen.
Bron: http://henkenmialeene.org/openbaar/13e_cyclus_-_de_natuur_als_/13b_-_de_verborgen_kracht_d.html
Edelstenen zijn zeldzame mineralen die bijzonder zijn vanwege hun schoonheid en mechanische eigenschappen. Het begrip edelsteen is subjectief en is afhankelijk van de cultuur waarin men leeft. In China is van oudsher jade als uiterst waardevol beschouwd. Andere bekende edelstenen zijn diamant, robijn, saffier, aquamarijn en smaragd. Mineralen die de eigenschappen van edelstenen slechts ten dele bezitten worden ook wel met de naam halfedelsteen aangeduid.
Edelstenen worden vaak in facetvorm geslepen, waardoor het invallende licht zo wordt gereflecteerd dat de stenen door hun schittering de aandacht trekken. En uiteraard gaat meteen een deel van de aandacht dan uit naar de drager of draagster ervan. In de westerse cultuur van de 20e / 21e eeuw worden edelstenen vooral door vrouwen gedragen. Geslepen edelstenen worden meestal juwelen genoemd.
Een halfedelsteen is een tot sieraad verwerkt mineraal dat niet tot de vier groepen edelstenen behoort (diamant, robijn, saffier of smaragd). Net als edelstenen hebben ze een specifieke hardheid en lichtbreking.
Halfedelstenen worden vaak in facetvorm geslepen om de schittering ten goede te laten komen en zijn in deze vorm erg waardevol en worden veelal gebruikt in juwelen. De prijs van een halfedelsteen hangt af van o.a. de grootte, helderheid en slijpvorm.
Het meest voorkomende mineraal op aarde is kwarts (zand). Ook de stofdeeltjes in de lucht zijn kwarts. Elke steen die even hard of zachter is dan kwarts wordt dus door de stofdeeltjes bekrast. Omdat het maar kleine krasjes zijn, zie je dat de steen dof wordt (is) Een steen die je polijst wordt dus na een tijd weer dof. Edelstenen zijn harder dan kwarts, en worden dus niet aangetast of bekrast. Ze behouden hun glans.
Ene heer Mohs heeft een hardheidsvolgorde gemaakt. Kwarts staat op de 7e plaats, diamant op 10.
Edelstenen hebben een hardheid hoger dan 7
Diamant, het hardste materiaal, heeft hardheid 10.
1=Talk, 2=Gips, 3=Calciet, 4=Fluoriet, 5=Apatiet, 6=Orthoklaas, 7=Kwarts, 8=Topaas, 9=Korund, 10=Diamant
Halfedelstenen zijn (technisch gezien) stenen met hardheid 7. Ze worden vaak kwartsvarieteiten genoemd.
Als je van schoonheid uitgaat, komen ook stenen onder de 7 als halfedel voor.
Een aantal van deze fabels stonden op de Msn groep Edelstenen.
Een steen die beschadigd is zou geen werking meer hebben ....
Echt onzin ! Ten eerste is een steen een onderdeel van een veel grotere steen , dus is hij al eigenlijk beschadigd . En ten tweede de gemiddelde amethist grot wordt in Brazilië dicht geplakt om hem gaaf af te kunnen leveren .
Amethist uit Brazilië is altijd groen aan de achterkant . Uit Uruqai komende amethist is alleen maar schoongemaakt met water .
En waarom wil je een perfecte steen ? Ben jezelf wel helemaal perfect? Wat wil je niet zien?
Donkere Amethist zou beter werken.....
Echt onzin !
We hebben zoveel lichte Amethisten gehad met zoveel energie erin.
Heldere Bergkristal .....
Het is maar net wat jij mooi vind.
Wij vinden Bergkristallen die helder zijn echt niet mooi. Het is net als of daar geen leven in zit.
Voor de werking maakt het niet uit.
Een pendel moet je eerst een tijdje bij je dragen en dan pas werkt hij echt .....
Lastig is het als je graag pendels wil verkopen en als je vaak mensen aan je kraam krijgt en de pendels doen niks .
Een handig verkoop praatje , stink er niet in !!!
Want er is echt een reden dat een pendel niks doet.
Een boeddha moet je cadeau krijgen , anders brengt hij ongeluk.....
Een uitspraak ontstaan in een drukke cadeau maand ?
http://yneostones.hyves.nl
Tibetaanse kwarts
- met dank aan Tony -
Tibetaanse Kwartskristallen zijn de meest krachtige en intense,
de meest intrigerende en ontzagwekkende kristallen,
die ik ooit heb mogen vasthouden.
Er zijn heel veel stenen en kristallen die prachtig zijn,
een krachtige energie hebben, of iets anders, waardoor ik me aangetrokken voel tot hen.
Voor Tibetaanse kristallen echter, voel ik zo’n intens diep en eeuwenoud Respect,
dat geen enkel ander kristal bij mij oproept.
Hun energie is van een trillingsfrequentie ver boven enig ander kristal dat ik ken.
Het zijn Heilige Zielen, die ontzag en respect oproepen.
Gehavend, omdat wij mensen anders hun doel niet zouden kunnen bevatten,
hun schoonheid te ver uit ons bereik zou liggen
en hun frequentie te zuiver, te puur.
Hun energie is krachtiger, intenser, maar ook zwaarder
dan die van andere Kwartskristallen (Bergkristal).
Ze hebben meer doorleeft zo lijkt het wel,
meer inhoud door talrijke ervaringen.
Deze heilige Tibetanen zijn als zeer oude zielen,
met een enorme hoeveelheid Kennis opgeslagen in hun Wezen.
Ontkennen van deze eeuwenoude Zielen is dan ook zeer moeilijk.
Door hun energie en hun immens krachtige aanwezigheid,
“dwingen” deze kristallen je Respect af,
door simpelweg te Zijn.
Ze zullen je echter slechts dat laten zien en voelen,
wat je op dat moment aankan en kunt bevatten.
Het zijn immers “helpers”, geen “dwingers”.
Het gevoel van heilige energie en zeer oude Zielen
is simpelweg zo allesverpletterend,
wanneer je deze kristallen zelfs maar in je buurt hebt,
dat het voor mij waarheid is dat ze kennis en ervaringen bevatten,
die ver uitgaan boven mijn (in ieder geval huidige) bevattingsvermogen.
Wezens manifest in deze dimensie,
maar Thuis in Alle.
We hebben oneindig veel (macro)foto’s gemaakt
van deze gruwelijk prachtige wezens
en zovele foto’s van zoveel kristallen, vertelden zovele verhalen.
Het innerlijke leven van kristallen...
zulke wonderbaarlijke verhalen, dat we dit perse wilden delen met iedereen.
Kijk voor een aantal prachtige beelden en innerlijke werelden
van deze magnifieke Wezens (en andere) op de Kristal Baart Kunst pagina
en Huiver en Geniet :-)
Ze hebben zoveel te vertellen,
dat ik niet goed weet waar te beginnen
waar te eindigen, noch de vorm waarin het te gieten.
Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk te beschrijven,
hoewel mijn denken er zeer veel moeite mee heeft,
hun gecompliceerdheid te kunnen bevatten.
Misschien wel omdat het juist zo Eenvoudig is...
Eens in de zoveel tijd houd ik
een zgn afstemmings-en trillingsfrequentie verhogings-sessie,
zoals ik het zelf maar heb genoemd, wat meteen activering van het kristal inhoudt,
waarbij ik dan zowat al “mijn” Tibetanen bij me neem
en ze een voor een onder een lamp ga bekijken,
met mijn ogen op aura-stand
(de ogen een beetje naar binnengericht,
waardoor je zonder conditioneringen kunt kijken).
Pas als mijn ogen en hersenen het niet meer kunnen dragen,
stop ik ermee en voel ik me zwaar en Licht tegelijk.
De schijnbare tegenstelling,
de illusie van tegenstelling en (onder)scheiding,
is dat, wat naar mijn gevoel hun Boodschap inhoudt...
Het is alsof deze kristallen je, naast immense schoonheid
en een oneindig scala aan intrigerende bezienswaardigheden,
ook de ellende, pijn en lijden in het leven
laten zien en voelen,
om je vervolgens erop te wijzen,
dat ook dit, zoals zovele dingen, een illusie is.
Gedachten gecreëerd door jezelf en dus ook weer te ontmaken door jezelf.
Zij kennen geen goed of kwaad,
maken geen onderscheid tussen het een en het ander.
Ze Zijn simpelweg, zonder oordeel...
Wij zijn het die iets beoordelen, als zijnde dit of dat,
het in hokjes plaatsen, omdat ons denken het dan denkt te kunnen bevatten.
Echter, zij laten ons zien, dat we dat kunnen zien wat we verkiezen,
dat we die Werkelijkheid kunnen Creëren die we willen,
zonder erover te hoeven oordelen,
maar het gewoon kunnen laten Zijn...
Mentaal & Spiritueel
Tibetaanse Kwartskristallen staan alom bekend als immens krachtige lichtwezens.
Hun energie, welke zij verzamelen, opslaan en vervolgens uitstralen,
trilt op een enorm hoge frequentie.
Ze bevatten dan ook een zeer hoge “OM” vibratie,
waardoor je vindingrijkheid en Creativiteit wordt versterkt.
Je lichaam kan zich afstemmen op deze trillingen
en de energie en Waarheid van je hogere Zelf uitstralen.
De Tibetaanse Kwartskristallen zijn in sterke overeenstemming
met de Goddelijke Wil en met dat aspect van Goddelijkheid
bekend als de “Eerste Straal”.
Eeuwenlang hebben de Tibetanen de “Spirituele Geest” verankerd op aarde.
Door de gewelddadige “opheffing” van het land en haar religie in de 50’er jaren
en het ballingschap van de Dalai Lama in India,
is de energie van deze Aarde vortex verstoord.
De zeer krachtige stenen en kristallen die daar in de aarde zijn
en de Goddelijke resonantie dragen,
vragen om van daar verwijderd te worden
en naar de mensen gebracht te worden die met hen kunnen werken
met een Liefdevol Hart en spirituele afstemming.
Gedacht wordt, dat deze Tibetaanse Kristallen eonen geleden
op Aarde zijn gebracht door een volk van een andere wereld
en worden veelvuldig gebruikt om contact te maken
met de oude culturen van het Oosten,
om zo Heling en spiritualiteit te bevorderen.
De "hiëroglief-tekens" die Lemurianen
(vaak Braziliaanse of Russische Kwartskristallen,
verondersteld hier gebracht te zijn door de Lemurianen,
om de mensheid in deze tijd te ondersteunen
en eeuwenoude kennis over te brengen)
op de buitenkant van hun lichaam tentoonspreiden,
lijken sommige Tibetaanse kristallen (ook) ín het kristal te vertonen.
Dit levert een alleszins wonderbaarlijk schouwspel op
en maakt de veronderstelling, dat ze hier zijn gebracht door een volk
van een andere wereld, voor mij althans, heel aannemelijk.
Daarnaast zijn velen van hen ook zgn. "Record Keepers"
( Bewaarders van Gegevens),
waarvan men gelooft dat dit een van de heiligste kristallen zijn,
omdat ze de Wijsheid en de Kennis van het Heelal herbergen.
Dit zijn kristallen met erin gegraveerde of er op liggende driehoekjes,
waarvan men zegt dat deze er op of in zijn aangebracht
door de mensen van het vergane Atlantis en/of Lemurie
en dat ze een Boodschap voor ons bevatten.
En dat doen deze Tibetanen zeker, zelfs vele boodschappen,
steeds neerkomend op Eén en hetZelfde.
Veel Tibetaanse kristallen zijn “beschadigd”
aan de buitenkant, en dan vooral aan de uiteinden,
en worden daarom vaak “Empathische Strijders” genoemd.
Dit, aangezien zij hun eigen “gevechten” hebben moeten leveren
en er toch ook weer levend uit zijn gekomen.
Hierdoor hebben ze empathie voor uitdagingen en “verwondingen”.
Ze geven hun energie door om je te helpen uitdagingen en “schade” te overwinnen
en geven je het besef, dat Schoonheid komt van binnenuit
en opgedane ervaringen bijdragen aan deze innerlijke Schoonheid.
Zij helpen Compassie te hebben voor jezelf en anderen
en met het doorgeven van genezing,
zonder jezelf te verliezen.
Tibetanen zijn dan ook prachtige kristallen
voor mensen die zichzelf willen Helen of anderen helpen Helen
door middel van Reiki of enig andere genezingsmethode
gebaseerd op het stromen van de energie.
Veel Tibetaanse kristallen zijn, naar mijn weten, dubbelzijdig.
Dubbelzijdige Kwartskristallen kunnen geplaatst worden
tussen twee chakra’s om zo stagnerende energie op te lossen en beide chakra’s te activeren.
De energie beweegt vanuit het kristal naar buiten in een of beide richtingen tegelijk.
Dubbelzijdige Tibetaanse Kwartskristallen zijn in staat
energie te ontvangen of uit te “zenden” in of van beide zijden
en worden gebruikt voor het in balans brengen van chakra’s en de energie in het lichaam,
voor geduld, doorzettingsvermogen, bescherming en astrale projectie.
Verder zijn deze Kristallen geweldig voor droom-herinnering
en voor het bereiken van een zeer diepe meditatie,
en zijn zij zeer bevorderend voor het genezingsproces.
Deze verfijnde, zuiverende maar toch geaarde kristallen,
stellen je in staat toegang te krijgen tot de Akashic Records.
(Akasische Geschriften: bevatten alle informatie, elke daad, gedachte,
gevoel, intentie etc. van elk individu dat ooit geleefd heeft).
Toegang tot deze Geschriften maakt het je mogelijk
alles te Zien van bijvoorbeeld vorige levens en eerdere ervaringen in dit leven,
en daarmee ook mogelijke oorzaken van problemen die je ondervindt in het heden,
om dit vervolgens te kunnen verwerken en los te laten.
Kirlian fotografie heeft aangetoond dat deze kristallen,
wanneer gereinigd, het totale kleurenspectrum uitstralen
en zij dus gebruikt kunnen worden voor alle energie centra
ter bevordering van energie, reiniging en genezing.
Hoewel zij een nog krachtigere energie uitstralen
dan andere Kwartskristallen, zijn Tibetaanse Kwartskristallen
natuurlijk wel Kwartskristallen (Bergkristal)
en dragen zij hiermee dus ook
de eigenschappen van Kwartskristal in zich.
Kwartskristal / Bergkristal
Eén van de meest krachtige Lichtwezens,
ons geschonken door moeder aarde, die vooral staan voor harmonie.
Ze zijn in staat de positieve dingen in je te vermeerderen of te versterken
en kunnen je helpen die dingen los te laten of kwijt te raken,
die je angst of kwaadheid bezorgen.
Ze versterken je vermogen Liefdevol te zijn, te kunnen Genieten van het leven
en die dingen te bereiken in je leven die je wilt.
Ze zijn in staat je Intentie te vergroten, stress te verminderen,
je te helpen in je Centrum, dichtbij jezelf te komen
en je helende vermogens te versterken,
je beschermend door je te omringen met wit Licht.
Kwarts-/Bergkristal is in staat je te helpen met persoonlijke groei,
door de subtiele energie te versterken die binnenin je stroomt,
en kan gebruikt worden voor alle vormen genezingswerk of therapie.
Ook kan het gebruikt worden voor meditatie, helderziendheid,
bevordering van paranormale gaven, wijsheid en genezing.
Zijn uitgebalanceerde polariteit en zijn eigenschappen,
die veelal gelijk zijn aan die van onze lichaamscellen,
maken dit mineraal een ongeëvenaarde hulp voor
ons lichamelijke, emotionele, mentale en spirituele Wel-Zijn.
Het kristal produceert een natuurlijk gebalanceerd energieveld,
waarbij hij de beschikbare energie verandert
in overeenstemming met het bevattingsvermogen van de gebruiker.
Kwartskristallen lenen zich bij uitstek voor programmering
van en met de Hoogste Intentie van Liefde.
Ook heeft Kirlian fotografie aangetoond,
dat de richting waarop het kristal wijst wanneer gedragen, zeer weinig verschil uitmaakt.
Er is namelijk een algehele toename van je energieveld, je bio-magnetische veld,
welke kant het kristal ook op wijst (naar boven of onder).
Naar onder gericht, geeft het kristal meer aardende energie,
terwijl het naar boven gericht meer energie richt op de bovenste chakra’s
wat bevorderlijk is voor meditatie en bijv. studeren.
Aangezien er nog zoveel te vertellen valt
over Kwartskristallen/Bergkristal zal ik hier in de toekomst
waarschijnlijk een heel stuk aan wijden op een aparte pagina.
Chakra
Alle Chakra's.
Kwarts (Bergkristal) brengt alle chakra’s in balans
en harmoniseert je gehele bio-magnetische veld.
Ook zuivert Kwarts alle meridianen en voorziet deze van energie.
Plaatsing van een Tibetaanse dubbelzijdige Kwartspunt op de derde oog chakra,
maakt het mogelijk je gedachten leeg te maken waardoor het gevoel van Eenheid sterker wordt.
Plaatsing van zo’n kristal op de Hart chakra, kan je helpen
om emotionele strubbelingen in jezelf te reinigen en verwijderen
en versterkt zelf-liefde en acceptatie.
Het plaatsen van dubbelzijdige Kwarts op de kroon chakra, is zeer effectief gebleken.
Het spiralerende effect van de energie
creëert nl. een pad voor de beweging van de Kundalini
en voor de toegang tot de Staat van Zijn.
Fysiek
Kwarts is een meester Heler en kan gebruikt worden
voor íedere aandoening, ziekte, ongemak, etc.
Hij/zij bevordert en versterkt het immuunsysteem en brengt het lichaam in balans.
Om een paar voorbeelden te geven:
Dit mineraal kan gebruikt worden bij behandeling van problemen met de spijsvertering
(emotioneel: problemen met verwerken, dingen opkroppen en niet los kunnen laten)
Daarnaast is het zeer effectief gebleken bij (lichte) brandwonden;
door het kristal op de verbrande huid te leggen,
wordt de pijn weggenomen en blaren en littekens voorkomen.
(hiervoor helpt honing trouwens ook zeer goed!)
Een elixer van Kwarts is, uitwendig toegepast, goed tegen huidziekten/-onregelmatigheden
en, inwendig toegepast, goed voor het verwijderen van gifstoffen uit je lichaam.
Overige eigenschappen
Kwarts (Bergkristal) is een Silicium Dioxide.
Kwartskristallen hebben een hardheid van 7 (Moh).
De kristallijne structuur van deze kristallen is hexagonaal.
Tibetaanse Kwartskristallen hebben meestal zes vlakken
met aan één of twee uiteinden een zeszijdige piramide,
zgn. eenzijdige of dubbelzijdige kristallen.
Deze Kwartskristallen komen voor als halfdoorzichtige Rookkwarts kristallen,
maar ook als (glas)heldere kristallen.
Tibetaanse Kwartskristallen worden met de hand gedolven door Tibetaanse monniken
en de plaatselijke bevolking, meestal in extreme weersomstandigheden,
en op de rug van een jak of een ezel vervoerd door het Himalaya gebergte.
Doordat ze op deze manier vervoerd worden,
zijn de meeste Tibetaanse kwartskristallen
meestal (licht) beschadigd, voornamelijk aan de uiteinden.
Dit doet echter absoluut niet af aan de kracht van deze Heilige kristallen,
maar versterkt naar mijn gevoel hun immense uitstraling alleen nog maar.
Deze natuurlijke uitstraling wordt nog eens temeer bevestigd,
doordat op/in velen van hen zelfs nog het Tibetaanse zand/klei zit,
vaak in de veel voorkomende holtes (poorten naar binnen),
wat er met wassen niet altijd af- of uitgaat.
Vindplaats
Tibet
Trillingsgetal
Tibetaanse Kwartskristallen vibreren op het getal 4.
Tips voor het reinigen van deze steen
Ik zelf reinig deze Tibetaanse Kwartskristallen meestal
door ze in een warm zeezout of Himalaya zout waterbadje te leggen, in een glazen schaal.
Ik laat ze dan zo’n dag (of twee) hierin staan
en spoel vervolgens grondig al het zout eraf onder stromend water.
Ze vinden het heerlijk om zich daarna op te laden, badend in de zon,
en ik zie ze helderder worden en levendiger, terwijl ze daar zo liggen te zonnen.
Ze knappen er zichtbaar van op en vinden het duidelijk zalig vertroeteld te worden.
Indien de zon niet voorhanden is, laad ik ze het liefst op d.m.v. (wierook) meditatie,
maar laat dit ook wel eens doen door de maan.
Opladen kan ook gebeuren door de energie in het huis, andere kristallen, of door jou.
Trust you inner Knowing :-)
http://www.thecrystalspirit.com
http://www.thecrystalspirit.com/TCSROOTHTML/501-EIGENSCHAPPEN/532aEIGTIBK.html
De drie eenheid.
Geen stenen naam maar een groepsnaam.
De Drie Eenheid bestaat uit:
Amethist, Bergkristal en Roze kwarts.
Werking van de Drie eenheid:
De Amethist neemt negativiteit op.
De Roze kwarts zorgt voor onvoorwaardelijke liefde, fantasie en creativiteit.
De Bergkristal zorgt voor de broodnodige energie.
Door deze stenen bij elkaar te plaatsen creëer je zo een perfecte plek wat energie betreft.
Door het samenspel van deze stenen worden hun energieën nog eens extra versterkt.
Het hoeven geen super mooie stenen te zijn, het gaat om hun energie.
Ideale combinatie voor de slaapkamer, niet alleen voor ouders maar zeker ook voor kinderen (vooral jonge kinderen).
Renee (yneo stones)
Maak jouw eigen website met JouwWeb