Paranormaal onder de loep

 

Paranormaal onder de loep
met dank aan Madam Ka

Paranormale verschijnselen zijn voor een groot deel van de mensen nog altijd omgeven met een waas van geheimzinnigheid en daardoor een angstig iets voor deze mensen. Er ontstaan hierdoor ook een hoop misverstanden over de mogelijkheden en onmogelijkheden van paranomraal begaafden. Er wordt wel gedacht dat iemand die paranormaal begaafd is dwars door andere mensen heen kan kijken en op commando helderziend kan zijn.Alsof helderziendheid een kwestie is van een knopje omdraaien of een andere bril op zetten. Sommigen kunnen dat inderdaad van het een op het andere moment maar dat hangt van de persoon af. Alles wat een helderziende zegt wordt dan voor waar aangenomen( sceptische mensen zullen dat niet zo gauw doen).Bij paranormale waarnemingen worden echter veel fouten gemaakt. Bovendien berust niet alles wat een paragnost zegt op paranormale waarneming: hij kijkt ook gewoon met zijn ogen, denkt ook gewoon na en fantaseert net zoveel als ieder ander mens.
Een ander misverstand is dat mensen die paranormaal begaafd zijn meer zouden weten over spirituele zaken.
Verreweg de meeste paranormale ervaringen hebben doorgaans betrekking op gebeurtenissen uit de gewone dagelijkse werkelijkheid. Aan telepathie, helderzienheid of poltergeistverschijnselen is doorgaans weinig spiritueel  te ontdekken. Ons brein omvat meer dan menigeen in de gaten heeft.
 
Paranormaal is niet eng of bijzonder maar heel normaal. De ervaringen zijn weliswaar anders dan we gewend zijn daarom heet het ook para- normaal. Para betekent naast/ evenwijdig aan normaal. De mensen die ze hebben zijn niet anders dan jij of ik.  Parapsychologen gaan er van uit dat paranormale vermogens tot de algemene mogelijkheden van de mens behoren en dat ieder mens er  in princiep over beschikt. ik wil zelfs zeggen dat het er altijd geweest is maar door dat we andere dingende voorrang hebben gegeven deze vermogens op de achtergrond zijn gekomen.
Kinderen die de communicatie nog niet optimaal beheersen zijn vaak ook paranormaler als die dat wel kunnen of als de volwassenen.
Maar wat nu paranormaal of normaal is  wordt bepaald door de visie van de mens daarop


Wat wordt verstaan onder paranormaal in de parapsychologie:
telepathie
helderziendheid
psychokinese
het losmaken van de menselijke geest van zijn lichaam zoals uittredingsverschijnselen,reincarnatieherinneringen, bijna-doodervaringen.
 
 ufo's, hypnotherapie, iriscopie,astrologie behoren niet tot de parapsychologie en volgens hun dus ook  niet tot het paranormale.
 
 de betekenis van paranormale waarnemingen  wordt bepaald door de ervaringen van de waarnemer. Dit betekent dat de een  
waarschijnlijk iets anders zal waarnemen en interpreteren dan de ander en er ook ander op zal reageren. Elk wezen is tenslote uniek.
  
Elk mens heeft  zijn eigen talenten binnen je eigen grenzen. Zo ook de paranormale.
 Ik kan tekenles gaan nemen waar door ik beter ga tekenen  binnen mijn grenzen terwijl een ander de mooiste tekeningen maakt die ik niet na kan maken. En het ene tekentalent doet het weer anders als het andere tekentalent en zo ook bv in de muziek wat ene beter voorbeeld is. ik kan blokfluit spelen maar verder dan dat gaat mijn talent niet.En belangrijk is er natuurlijk wel achter komen waar je talenten liggen. Als ik niet met iemand naar blokfluit was gegaan had ik dit nooit geleerd.maar nu heb ik dit geleerd maar tegelijkertijd ook gezien dat mijn grenzen hierin beperkt zijn. dat geldt ook voor paranormale gavens. we kunne allemaal wel van andermans talent leren maar datwil niet zeggen dat we daarin uitblinken zoalsde echte getalenteerde. Daarnaast  is ook de omgeving belangrijk wat die van je mogelijkheden en talenten vindt. En op het paranormale gebied zit daar wat beperkingen in tenzij je ouders of andere familieleden ook met deze vaardigheden begaafd zijn.
 
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kinderen vaak spontane paranormale ervaringen hebben. Kinderen blijken beter te presteren in telepathie en helderziendheids test dan volwassenen. Kinderen zijn nl onbevangener, opener, tegen over paranormale verschijnselen als volwassenen waardoor deze makkelijker optreden. Ook door gebrek aan het verbale( gesproken woord)communicatie staat een kind meer open voor telepathie en intuitieve waarnemingen. Dit is zijn vorm van communicatie. Een kind kan dus  heel goed gevoelens en sfeer van de omgeving waarnemen.

 
Intuitie kan worden gezien als een vorm van paranormale waarneming.
In de parapsychologie wordt er van uitgegaan dat paranormaal verkegen informatie in eerste instantie nog geen vorm heeft en moeet worden omgezet zodat ze tot het bewustzijn van de ontvanger kan doordringen. En die vorm kan een zintuiglijke waarneming zijn of een beweging. Beeldvorming komt het meeste voor(helderziendheid).  Maar ook informatie die in een geluid of een stem een boodschap doorgeeft(helderhorendheid). Informatie kan ook worden doorgegeven in de vorm van "weten" (helderwetenheid) of door heldervoeldheid of helderruikendheid en zelfs helderproevendheid. Intuitie behoort tot de vorm van helderwetenheid.
 Welke vorm van helderziendheid het meest gebruikt wordt door iemand hangt af waarop hij het meest is op ingesteld. Het wil dus niete zeggen dat de andere niet mogelijk zijn want dat zijn ze wel.
 
Dat wij niet altijd telepathisch actief zijn is omdat het een grote chaos zou zijn voor ons als we iedereen continue zouden horen. vandaar dat we alleen de hele sterke , krachtige telepathische boodschappen ontvangen.
Bij normale waarneming wordt gebruik gemaakt van de zintuigen en zijn er beperkingen van tijd en ruimte. Bij paranormale waarnemingen speelt dit niet. Bij paranormale waarnemingen gaat het om indrukken die betrekking hebben op iets wat men onmogelijk op die plek of op dat tijdstip had kunnen zien, ruiken, proeven, horen of voelen .Men doet dus een waarneming zonder dat 1 of meer van de zintuigen wordt ingeschakeld en dat betekent vrijwel automatisch dat tijd en ruimte hun beperkingen verliezen. Zo kan iets worden waargenomen wat zich ergens anders afspeelt of uit het verleden of uit de toekomst. Ons geheugen is persoonlijk, dwz het beperkt zich tot het verleden van jezelf. Het paranormale aspect van paranormale waarneming in het verleden zit er in dat iemand iets weet uit het verleden van een ander, zonder dat hem daarover iets bekend kan zijn. Kennis uit het verleden is gewoon ,alleen de wijze waarop die kennis wordt verkregen  kan ongewoon zijn.
Kijken in de toekomst is moeilijker om dat deze indrukken veela vaag zijn, weinig gedetailleerd en fragmentarisch. Een interpretatie geven aan de binnen gekomen informatie is dus voor een deel giswerk. Veel voorspellingen komen gedeeltelijk uit. Het is mogelijk op het moment dat er iets dreigt te gebeuren kan men ingrijpen omdat men weet wat er gaat gebeuren.
 
Paranormaal waarnemen is een vorm van waarnemen die eigenlijk de meest natuurlijke manier van waarnemen.De paranormale waarneming is directer en misschien wel normaler dan de zintuiglijke waarneming. Maar bij de meeste waarneming worden onze zintuigen ingeschakeld.
 
Baby's en kinderen kunnen waarnemen zonder hun zintuigen te gebruiken, die leren ze te gebruiken tijdens het opgroeien. Vandaar dat deze mensjes paranormaler lijken te zijn als volwassenen.
Zintuiglijke waarneming is een ingewikkelde bezigheid ,die veel energie en aandacht vraagt. Een belangrijk deel van ons dagelijks leven wordt daaraan besteed. Als paranormale waarneming nu de fundamentele vorm van waarnemen is, krijgt de mens misschien ook onophoudelijke buitenzintuiglijke prikkels op zich af. maar omdat hij zoveel energie kwijt is aan de verwerking van zintuiglijke prikkels, blijft er weinig over voor het verwerken van buitenzintuiglijke prikkels. Tenzij je er heel de dag mee bezig bent.
 
Het paranormaal waarnemen verdwijnt niet na de zuigelingen fase, het raakt slechts opde achtergrond. Als de behoefte en de omstandigheden het toelaten of erom vragen blijkt het paranormale vermogen wel degelijk actief te kunnen zijn.
Als paranormale waarneming op latere leeftijd op de voorgrond treed, is dat in beginsel niet toevallig en ongericht. Deze vorm van waarneming heeft dan de functie om te voldoen aan een bepaalde persoonlijke behoefte, bijvoorbeeld de behoefte tot communicatie, die op dat moment niet op een andere manier kan worden bevredigd.


Steiner geeft een ander beeld van de paranormale waarneming.
 Hij zegt juist dat paranormale waarnemingen ook geschieden m.b.v. zintuigen. Dit zijn dan natuurlijk niet-fysieke zintuigen. Het boeiende nu, is dat hij zegt dat deze niet-fysieke zintuigen zijn voortgekomen uit de transformatie van gewone zintuigen (in dit leven of vanuit een vorig leven). Dat maakt het leven een stuk simpeler en meer voorstelbaar. Je zintuigen hebben beelden waargenomen die in je hersenen zijn opgeslagen en daar wordt door de niet-fysieke zintuigen gebruik van gemaakt. Dat is eigenlijk een hollisitische vorm van weergave.
Het is inderdaad als een zintuig wegvalt de andere zintuigen zich gaan optimaliseren en als we blind zijn kunnen we toch waarnemen omdat andere zintuigen en ook je onzichtbare zintuigen gestimuleerd worden. Doe zelf maar eens een blinddoek om en dan merk je vanzelf dat je je oren spitsen maar ook dat je tastzintuig in je huid meer geactiveerd wordt
  
Bij jonge kinderen is het waarnemen van paranormale ervaringen eigenlijk gewoon en dus nog geintegreerd. Bij he ouder worden komt daar verandering in. Redenen kunnen zijn omdat het kind dat niet meer nodig heeft, niet meer als normaal ervaren wordt of omdat de omgeving er niet goed op reageert. Het kan dan nog wel eens de kop op steken wat verwarring kan veroorzaken of onder toeval of telepathie neergezet worden zodat het normaal is.
 
Om een vermogen goed te ontwikkelen is bewustwording ervanessentieel.Om muzikanten te laten groeien moet je een besef hebben van wat je er mee kunt doen. Om je denken te ontwikkelen moet  je weten dat problemene kunnen worden opgelost en dat daarvoor strategieen bestaan. Kortom, elk mens beschikt in aanleg over alle vermogens.Voor het ene heeft hij meer talent dan het andere,maar voor allemaal geldt dat hij zich bewust moet zijn om er ook iets mee te kunnen doen.En dat geldt ook voor paranormale vrmogens. In potentie is het bij iedereen aanwezig, maar om het een blijvende plaats te geven moet het van het onbewuste naar het bewuster niveau worden getild. In welke mate men er dan iets kan doen hangt af van het persoonlijke talent

Het weer opnieuw integreren van paranormale vermogens zal niet altijd meevallen en met vallen en opstaan gebeuren. Er zullen zich problemen voordoen dankzij het onvermogen om er mee om te gaan.
 
Bij kinderen zie je dat deze parnormale ervaringen niets als raar ondervinden maar dat de omgeving er raar opreageert wat hetkind in verwarring brengt. bv je ziet ze vliegen, wat een fantasie.
het kan ook gebeuren dat een kind dromerig en ongecncentreerd is op een moment dat er juist van hem/haar verwacht wordt op te letten.Het kind wil best wel opletten maar wordt dan  afgeleid door bv de keluren om hem heen.
Ook kunnen problemen ontstaan door spanningen en psychische moeilijkheden, die op zich geen paranormaal karakter dragen maar die zich paranormaal gaan uitten. Ook kunnen psychische spanningen leiden tot een paranormale overgevoeligheid, bv als iemand zich ernstig zorgen maakt over de gezondheid van een ouder. Dan worden alle kanalen ,ook de buitenzintuiglijke gebruikt om informatie op te vangen van de ouder.
 
Bepaalde psychische stoornissen kunnen paranormale verschijnselen bevorderen maar ook andersom. Bij bv psychische stoornissen waar mensen lijden aan identiteits problemen, of wel een zwakke ik-beleving, kan telepathie gemakkelijk optreden.
een psychotisch iemand hoeft dus niet echt paranormaal begaafd te zijn, maar door zijn geestesgesteldheid kunnen zich wel makkelijkere paranormale  ervaringen voordoen.Het onvermogen om met die ervaringen om te gaan zal voor psychisch zieke mensen waarschijnlijk nog groter zijn dan voor gezonde mensen.
 
Een ander probleem is het glaasje draaien, wat vooral jongeren doen. Ook al geloven ze er niet in dat ze op die manier geesten oproepen kan er doordat er onverklaarbare dingen gebeuren tijdens zo'n sessie angst de plaats van gezonde spanning in nemen. Stel je voor dat de geest doet wat ie  heeft aangekondigd en je overal zal volgen.dan voelt het opeens of er iemand achterop je fiets zit en hoor je overal vreemde geluiden in huis die er eerst niet waren, of voel je overal in huis koude lucht langs je benen stromen. Dan worden je eigen angsten letterlijk je eigen demonen. En je eigen demonen kunnen zich manifesteren.
 
Het kan ook gebeuren dat iemand geobssedeerd wordt door het paranormale. Op zoek gaat naar paragnosten of boeken  gaat lezen esotorische, magische, occultismisch gebied of channels regelmatig beluisterd.Zo kan er een fixatie op het paranormale optreden ,wat aanleiding kan zijn voor problematisch gedrag.
 
Om samen  op te rekken moeten we elkaar begrijpen.Om elkaar te kunnen begrijpen moeten mensen iets zeggen over zichzelf en moete nwij kunnen verstaan wat de ander zeggen en bedoelen. Begrip is dus alleen mogelijk door communicatie.
Maar hoe moet je duidelijk maken wat je beleeft als je daar geen woorden voor of beelden van hebt? Je omgeving moet dan een goede verstaander zijn.
 
Kinderen kunnen soms allerlei lichamelijke klachten hebben omdat ze onvoldoende uitting kunnen geven aan hun ervaringen. Soms zijn er de woorden niet voor om uitting aan te geven en soms kunnen de kinderen het wel duidelijk vertellen maar verstaat de omgeving hun niet, weten niet waar ze het over hebben. Ook kunnen kinderen lichamelijke klachten krijgen omdat ze die van anderen over nemen.
Soms ontdekken ouders pas veel later,als hun kinderen al lang volwassen zijn, dat paranormale ervaringen vroeger een rol moet hebben gespeeld.
Het overnemen van pijnen en gevoelens van andere mensen  kunnen kinderen nogal eens problemen geven.Als zij niet weten dat het niet om hun eigen gevoelens gaat en hun ouders daar ook niet bij stilstaan, kunnen zij gemakkelijk uitgroeien tot ziekelijke, kleinzerige mensen. Zelden is er een duidelijke medische reden te vinden voor hun klachten en met "het zal wel psychisch zijn"komen ze natuurlijk ook niet verder. Ze nemen de ziektes niet letterlijk over maar wel de waarneming ervan. Dat kan heel vervelend en vermoeiend zijn maar ook een onmachtig gevoel geven omdat je de betreffende persoon niet kunt  of niet weet hoe te helpen. Kinderen  zijn dan ook blij als ze steun en begrip bij hun ouders kunnen vinden.
 

Etiketten hangen af van het beeld dat men van de mens en de wereld heeft. Etiketten worden gebruikt om een bepaalde houding ana te nemen, maar niet de bereidheid om er van te leren. Etiketten zijn niets anders dan ongenuanceerde,niet uitgewerkte ideeen,ze geven slechts een naam aan een vooroordeel
vooroordelen kunnen zijn:
1. het paranormale is eng; omdat de eigen visie op het leven niet zo sterk staat en de persoon dit dit denkt zich gauw bedreigt voelt. Het is ook een eng idee dat mensen iets van je kunnen weten zonder dat ze dit ooit van je gezien hebben of gehoord. Onze privacy wordt geschonden, de paragnost kan dwars door je heen kijken. Gedachten en gevoelens zijn dan niet meer prive en dat is eng.
2.het paranormale is gevaarlijk, omdat dit ten kwade kan worden toegpast of omdat de denker in duivelse machten gelooft. vaak is dit het gevolg va nstreng chrsitelijke opvattingen.
3 mensen met paranormale ervaringen zijn gek, omdat de denker zelf vastomlijnde ideeen heeft over wat psychisch gezond en wat ziek is. Bepaalde kenmerken van paranormale verschijnselen blijken oppervlakkig gezien nl gelijkenis te vertonen met verschijnselen die we tegen komen bij abnormaal gedrag. bv bij persoonlijkheidsstoornissen als de neurose en de psychose.daarbij moeten we dan vooral denken aan hallucinaties en dissociaties. Op het niveau van kenmerken van het verschijnsel zijn er overeenkomsten tussen dissociatie en hallucinatie als abnormaal gedrag en telepathie en uittreding als paranormaal gedrag. Op het niveau van de beleving verschillen ze wezenlijk van elkaar: bij een paranormale beleving reageert de persoon over het algemeen gezond dwz dat hij deervaringen op een normale manier zal verwerken en integreren.
 
Bij dissociatiestoornis wordt een hele reeks handelingen, gedachten, gevoelens en herinneringen uit het bewustzijn verschoven,verdrongen.Iemand is dan bv niet meer in staat een bepaalde periode uit zijn leven te  herinneren.Ook gevallen van meervoudige persoonlijkheden worden tot de dissociatiestoornissen gerekend.Kenmerken van dissociatie is dat de grenzen van het Ik zijn verschoven en dat komen we in zekere zin ook tegen bij telepathie.Bij telepathie is er een kort moment geen werkelijke scheiding tussen zichzelf en de ander; men voelt,weet of hoort wat de ander opdat moment meemaakt. Bij telepathie is er geen sprake va neurose maar een vergroting van het IK.
Ook uittredingen lijken op het oog een dissociatie maar dan een waarbij de persoon het gevoel heeft dat hij uit 2 ikken bestaat(geest en lichaam). het verschil hier zit hem in dat je bij een uittreding weet dat er iets anders is dan anders. Je schrikt maar probeert het geheel wel te benoemen en te verwerken.
Uit omgaan met paranormale ervaringen:waar haalt hij het vandaan
 

Voor sommigen is het erg moeilijk om met paranormale ervaringen om te gaan. Zeker als je een groot beeldend vermogen hebt. Je kunt dan bijvoorbeeld verhalen die je hoort op school bij geschiedenis of verhalen die we horen op radio en tv of als je ergens komt waar in vroegere tijden veel gebeurt is, zodanig in leven dat je ze als het ware ook meebeleeft. Dan kan het gebeuren dat er geen onderscheid is tussen fantasie, werkelijkheid en paranormale waarneming,waardoor iemand overspoelt wordt door informatie van binnen en van buiten.Zo'n persoon trekt zich terug in zichzelf en wordt bang voor wat hem of haar overkomt. Het voorstellingsvermogen,dat geactiveerd wordt door buitenzintuiglijke indrukken, kan zo groot zijn dat vergeten wordt waar diegene is. door alle indrukken is er dan een grote brij van beelden, gevoelens en emoties waarop de persoon zelf geen invloed kan uitoefenen.het is teveel en te ongedifferentieerd om het goed te kunnen verwerken.En het is dan ook moeilijk om hierover te kunnen praten omdat het benoemen en herkennen van de ervaringen niet goed lukt. Op deze manier wordt je beheerst door je ervaringen in plaats van dat jij de ervaringen beheerst.
 
Soms kunnen de paranormale indrukken zo levendig zijn dat ze gepaard gaan met emoties, die deels bij de paranormale waarneming horen maar deels ook  je eigen reactie hierop.
Sommige mensen kunnen maar een paar dingen ineens overzien, anderen kunnen hun aandacht op heel veel dingen tegelijk richten en ook op de samenhang ertussen.De 1e groep heeft dan moeite met het plaatsen van de paranormale ervaringen en heeft daar tijd en oefening om dit te leren plaatsen nodig. Ze kunnen zich terug trekken in hun wereld maar uiteindelijk zullen ze hiermee moeten leren omgaan.er kunnen zich situaties voordoen dat er veel prikkels zijn maar geen mogelijkheid tot terugtrekken. De andere groep plaatst dit veel makkelijker op de juiste manier.
 
Visioenen komen ook voor in dromen of spontaan als je iets aan raakt of gewoon ineens zomaar. Vaak lijkt het dat het meer om negatieve visoenen gaat. Maar het punt is dat de negatieve visioenen heftiger werken op onze emotie en daarom beter blijven hangen. Als je dan gaat op letten zijn er ook veel positieve visioenen.
 
Voorspellende dromen of visioenen kunne je wijzen op dat wat er gaat gebeuren. soms kun je dit voorkomen of veranderen. Er zijn genoeg voorspellende visioenen geweest waarvan de uitkomst zijn veranderd door dat er een waarschuwing  over dat wat komen gaat is geweest. Elk mens heeft diverse mogelijke keuzes die hij/zij kan maken. Het scenario wat dan in zo'n voorspellenende visioen voorkomt is er slecht 1 van de diverse mogelijkheden. je kunt het zien als een film die gemaakt wordt .er is een draaiboek, maar de acteurs kunnen zelf invloed uitoefenen op het verloop van de film door bv een dialoog iets te veranderen of een bepaalde handeling anders te verrichtten dan oorspronkelijk in het draaiboek staat aangegeven. Er kunnen dus tot op het laatste moment wijzigingen worden aangebracht,maar waar de film over gaat staat wel vast. Deze scenariohypothese biedt ruimte aan de vrije wil van de mens maar dat betekent niet dat een mens in elke situatie en bovendien volledig naar eigen wens kan ingrijpen als hem een bepaald scenario niet bevalt. Er spelen ook andere 'acteurs' mee, er is een 'regisseur' en een 'scenarioschrijver' en het thema van de 'film' ligt vast. het feit dat in sommige situaties ingrijpen kennelijk mogelijk is, betekent niet dat ee nbepaalde gebeurtenis in zijn geheel voorkomen kan worden.
 
Bijna altijd brengen paranormale ervaringen , of het nu om  geestverschijningen, uittredingservaringen, nare voorspellingen of helderziendheid, de persoon in kwestie in het begin even uit zijn evenwicht. Paranormale ervaringen zijn vaak zo anders dan we gewend zijn, ze wijken af van de normale gang van zaken. Dat maakt ze in eerste instantie bedreigend, want we weten niet hoe we ze moeten plaatsen. Hebben we eenmaal een houding gevonden, dan valt ook de angst  hiervoor weg. Voor het bestrijden van deze angst is ook een voldoende dosis zelfverzekerheid en vertrouwen nodig. Bij de meesten komt  er evenwicht  hierin. Maar het kan gebeuren dat iemand zich onveilig, en onzeker blijft voelen met paranormale ervaringen en het daardoor angstig blijft vinden. Vertrouwen op je zelf is dan erg belangrijk.
 
Wie er wel klaar voor is kan inderdaad geestelijke wijsheid ontvangen omdat een geest van het licht de wijsheid doorgeeft. Dat zijn zeer machtige momenten. Ook hier geldt echter weer, dat Gene Zijde uitzoekt wie er voor geschikt is. En als een mens daarvoor geschikt is, zal dat gevoel vanzelf in hem of haar komen. Dit is ook een geestelijke gave. Het is een kosmisch gebeuren en wie de wetten daarvan niet kent gaat zijn eigen ondergang tegemoet. Stel dat iedereen op aarde deze gave bezat, dan hadden we al eeuwen een paradijs op aarde. En…….hebben we dat?!
De meeste mensen komen niet los van zichzelf en kunnen daarom niet ontvangen. Want ook hier geldt weer, je moet onbevooroordeeld kunnen ontvangen. Eigen verlangens moeten volkomen uitgeschakeld zijn. Het verlangen naar een mooie avond is al fout. Je moet volkomen leeg zijn. En wie op aarde kan dat? Ja het dier kan dat, die is vrij van gedachtekracht.
Elke gave bezit zeven graden. Pas in de derde graad voor de geestelijke gaven is er door Gene Zijde iets moois te bereiken. Dit is bovendien de hoogste graad die een mens op aarde kan bereiken.
Er zijn mensen die onder inspiratie boodschappen kunnen ontvangen. Zij weten vantevoren wat er zal komen. Zij beleven dan de gave van de inspiratie. De meeste mensen komen hierin echter niet boven hun eigen voelen en denken uit. 
Er zijn legio kosmische wetten die overwonnen moeten worden, voordat een geest zich met een aards mens in verbinding kan stellen.
Zelf vragen stellen, al is het voor bewijzen, is helemaal uit den boze, omdat het eigen bewustzijn hierin een rol speelt.
Seanceer nooit als er haat in u is, al is het maar een heel klein beetje. Daardoor wordt de duisternis aangetrokken en komt de haat duizendvoudig terug. 
De occulte wetten eisen alléén liefde. Er zijn op aarde maar enkele kringen die het harmonisch éénzijn kunnen beleven, de rest van al die séance-kringen beleeft zichzelf.
Het automatisch schrift. Het schrijvend mediumschap.
Wat geldt voor het schrijvend mediumschap, geldt ook voor de schilderkunst, de beeldhouwkunst, het componeren van muziek.
Tijdens de psychische trance weet de mens van zijn eigen leven niets meer af, maar toch schrijft hij. Op dat moment heeft een andere persoonlijkheid bezit genomen van dat leven. Op deze manier kwamen de boeken en de schilderijen van Jozef Rulof tot stand. Die andere persoonlijkheid is een geest uit het leven ná de dood die aan de aarde levenswijsheid wil doorgeven.


Wat is inspiratie?
Inspiratie betekent inblazing, betekent bezieling. En deze toestand wijst op ontvangen. We gaven al eerder aan dat de westerse mens alleen kan ontvangen, in tegenstelling tot de oosterling die alles zélf wil beleven. 
Het bewijs hiervoor is geleverd in de tijd van de grote schilders en de componisten. Woonden die in het Oosten? Nee, in het westen!
Wat beleeft een kunstenaar als hij onder inspiratie zijn boek schrijft, zijn schilderij maakt, zijn beeld maakt, zijn muzikale composities op papier zet?
In de laagste graden van inspiratie stromen weliswaar de gedachten en de wils-concentratie vanuit Gene Zijde door de kunstenaar heen, maar deze worden beïnvloed, door het zelf denken en door het behouden van het bewustzijn.
In de hoogste graad van inspiratie, de 3e, weet de kunstenaar niet eens meer dat hij leeft. Het gevaar hierbij ligt in het feit, dat er nu bewijzen worden gevraagd. Alleen vragen al betekent zélf denken en dat mag niet. De inspiratie wordt hierdoor beïnvloed, tenzij deze vragen afstemming hebben op datgene dat er gegeven wordt.
Daarnaast geldt ook hier weer, dat er duistere krachten op de loer liggen die willen beïnvloeden. Het medium moet daarom geheel afgesloten zijn. Is dit niet zo, dan staat ook hier weer het psychiatrisch ziekenhuis voor de deur.
Het enorme aantal occulte wetten moeten eerst overwonnen worden, voordat iemand op aarde de geestelijke wijsheid kan uitbeelden in een bepaalde vorm.
Een echte kunstenaar heeft er vele levens over gedaan om tot die bepaalde hoogte te komen. Er zijn een groot aantal mensen op aarde die viool kunnen spelen, al vanaf het moment dat ze konden kruipen, bij wijze van spreken.
Hoeveel procent van de wereldbevolking kan dat? Juist, 'n heel klein percentage maar. Dit noemen we het aangeboren talent. We komen daar later op terug.
Daarnaast kunnen we nog onderscheid maken tussen die violisten die ons in onze ziel raken en diegene die een compositie op techniek spelen. Overigens is het beheersen van de techniek uiteraard een voorwaarde op te kunnen spelen. Maar het is het gevoelsleven van de kunstenaar dat bepaalt tot welke hoogte, graad van inspiratie, hij kan komen. Wil hij daar bovenuit dan heeft hij zijn eigen machteloosheid maar te aanvaarden.
In dit verband kijken we eens naar van Gogh. Hij had te aanvaarden dat hij niet verder kon. Hij stond machteloos, maar dat aanvaardde hij niet en schoot zich een kogel door zijn hoofd. Kijk naar Picasso, ook hij moest aanvaarden dat hij niet verder kon komen. De laatste jaren van zijn leven maakte hij, in tegenstelling tot het begin, prullaria. Wat hebben deze twee schilders, zoals zovele, dan niet gekund?
Zij konden zich niet één maken, zich niet opgelost voelen, in de ziel van de verf, in de ziel van de kleuren, in de ziel van datgene zij wilden schilderen, of beschrijven, of uitbeelden of componeren. Een Rembrandt, Titiaan, Beethoven, Strauss konden dat wel. Deze schilderijen en composities hebben nog steeds geestelijke betekenis.

 
Wat gebeurt er tijdens inspiratie?
In de eerste plaats probeert een geest van het licht zich één te maken met 'n mens op aarde. Dat gebeurt door de zonnevlecht, het levenscentrum dat zich bevindt boven de maag.
Op de tweede plaats is er het concentreren op het gevoelsleven, waarbij niét zelf gedacht mag worden. Tegen die overmacht kan een geest niet op. Volledige overgave dus.
Elke stoornis, zowel geestelijk als lichamelijk schept al een kloof en houdt de inspiratie tegen. M.a.w. lichamelijke pijnen, zorgen over van alles en nog wat treden storend op.
Vanuit de zonnevlecht stromen de geïnspireerde gedachten naar de hersenen die ze opvangen, registreren en ze vervolgens doorzenden naar andere organen en zo de persoonlijkheid tot werking brengen. 
Kortom, de geïnspireerde gedachten zijn ijl en worden door de hersenen omgezet in daden.
Weer een bewijs, dat de mens niet denkt door zijn hersenen, maar dat dit orgaan een "transformator" is. De wetenschap kan zoeken wat ze wil, maar kamertjes met gedachten en gevoelens zullen ze nooit vinden.
De inspiratie kan uren doorgaan, mits er geen stoornissen zijn. Als de lichamelijke krachten beginnen af te nemen, houdt de inspiratie ook op.
Dan treedt het dagbewustzijn weer tevoorschijn.
Een aards kunstenaar kan dus niet geholpen worden, als zijn werk voor het "leven achter de kist" geen betekenis heeft. 
De ons bekende wijsgeren, zoals Socrates en Plato, schreven eveneens onder inspiratie. Zij werden bezield om de aardse mens wijsheid te schenken, wakker te schudden.
Er leven vandaag de dag media op aarde, die iets voor de mensheid betekenen. Via de trance brengen zij iets tot stand. Dat dit er maar heel weinig zijn, zal iedereen duidelijk zijn. Het trance-medium geeft alles door.
Dat wil dus zeggen, dat een geest van het licht niet bij de eerste drie graden van de inspiratie komt. Dat komt, omdat zij niet van hun eigen-ik los kunnen komen. Toch zijn er vele, vele mensen, die denken dat ze door de astrale wereld hun schrijven ontvangen.
De helderziendheid kan zowel bewust worden beleefd als onbewust. 
Het verschil is dat de bewuste helderziendheid voor Gene Zijde dient en de onbewuste helderziendheid eigenlijk geestelijke inspiratie is. De onbewuste helderziendheid kan zelfs beleefd worden, zonder te weten dat deze gave aanwezig is en zelf als men van Gene Zijde niets weet. Dit heeft als voordeel dat het aardse bewustzijn volkomen is uitgeschakeld. De onbewuste helderziendheid is in sommige gevallen zelfs sterker dan de bewuste helderziendheid.
Geestelijke helderziendheid is:
- waarnemen buiten het eigen bewustzijn om;
- het zien in de geest, in het leven aan Gene Zijde;
- bewust beleven van beelden die worden gegeven;
- een Goddelijk geschenk;
De onbewuste helderziende weet niet altijd of hem/haar de beelden gegeven zijn. Dit heeft te maken met de persoonlijkheid zelf én de instelling van het innerlijke leven.

De geestelijke helderziende zal nooit raad geven o.a. betreffende het al of niet verhuizen. Toch doen vele zogenaamde media dat. Hierdoor echter hebben ze zich geestelijk vermoord en hun gaven verloren. Gene Zijde behandelt alléén geestelijke problemen en stoffelijke ellende die lichamelijk wordt gevoeld en beleefd. Gene Zijde wil de lijdende mensheid helpen. Zij stellen zich niet meer voor het stoffelijke leven open omdat zij het aardse hebben afgezworen.
Wat is nu een belangrijk verschil tussen een arts en een medium?
Een arts geeft medicijnen die een proces moeten bespoedigen of afbreken of de stoffelijke afbraak moet voorkomen. Hij probeert de zieke organen te helpen, meer kan hij niet doen. Een goede arts weet dat en moet hierin ook zijn machteloosheid aanvaarden.
Een medium geeft echter het genezende aura van Gene Zijde door en van hemzelf. Hierdoor herstellen zich de weefsels en krijgen daardoor meer vitaliteit. Deze behandeling werkt niet alleen stoffelijk maar ook geestelijk door; het is versterkend, opheffend en geestkrachtig liefdevol. Want de reine levensaura van de mens is bewust bezielend. Op deze manier konden ook de apostelen hun genezingen doen.
Christus deed dat door de Goddelijke bezieling.
De zieke zélf heeft natuurlijk ook zijn eigen verantwoordelijkheid. Als hij de raad van het medium die hij doorgeeft van zijn meester niet opvolgt, dan is ook een meester niet meer in staat iets te doen.
De levensaura dringt door alles heen, zelfs door de hak van een schoen; het is de astrale kracht,waardoor al het leven is ontstaan. Ontkleden voor een healing is dus niet nodig.
 
Het is een wijdverbreid misverstand door aan te nemen dat een medium zijn krachten voor niets maar moet doorgeven. Ze zouden dus geen geld mogen vragen. 
"Onzin", zeggen de meesters. 

 Om zijn hogere geestelijke en occulte vermogens te ontvouwen, moet iemand voortdurend aan zichzelf werken en zijn streven richten op het welzijn van de mensheid. Innerlijke groei door uiterlijke middelen te forceren is even vruchteloos als met geweld een bloemknop open te maken: de bloem zal erdoor worden vernietigd, het zaad worden gedood. Uiteindelijk houdt een te vroeg en gewelddadig occult ontwaken een soort vernietiging in, want evolutionaire groei vindt van binnenuit plaats, en niet andersom.
        We kunnen alleen van binnenuit groeien, onpersoonlijk en zonder voorbedachten rade, want alles wat groots en schoon is wordt in de stilte geboren. De innerlijke gebieden openen zich voor degene die de wetten van het leven in zijn hart heeft herkend en in harmonie daarmee handelt. Zijn bewustzijn reikt verder en verder naarmate hij zich meer losmaakt van de ketenen van persoonlijkheid en de verlokkingen van de tijdelijke verschijnselen van het leven. Als een ware occultist draagt hij in een geest van broederschap voortdurend bij aan het goddelijke plan van de evolutie.  
 
 
 
  

 

Met dank aan Nouka
 
Selffulfilling prophecy
 Een self-fulfilling prophecy of zelfbevestigende voorspelling is een voorspelling die zichzelf direct of indirect waarmaakt. Voorbeelden ervan zijn terug te vinden in literatuur van de Griekse oudheid en de Indiase oudheid. Het is echter de socioloog Robert K. Merton geweest die als eerste de term "self-fulfilling prophecy" daadwerkelijk heeft gedefinieerd. In zijn boek Social Theory and Social Structure zegt Merton het volgende:
 
The self-fulfilling prophecy is, in the beginning, a false definition of the situation evoking a new behaviour which makes the original false conception come 'true'. This specious validity of the self-fulfilling prophecy perpetuates a reign of error. For the prophet will cite the actual course of events as proof that he was right from the very beginning.
 
Een zelf-vervullende voorspelling is, in beginsel, een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept dat het originele foute concept „waar maakt“. De verdachte geldigheid van de zelf-vervullende voorspelling veroorzaakt een opeenvolging van fouten. De voorspeller zal de daadwerkelijke opeenvolging van de gebeurtenissen als bewijs aanhalen om aan te tonen dat hij vanaf het begin af aan juist was.
Dit effect wordt ook Rosenthaleffect genoemd, naar een belangrijk psychologisch experiment uitgevoerd door de psycholoog Robert Rosenthal van Harvard in 1966. Rosenthal nam intelligentietesten af van leerlingen, maar vervalste de uitkomsten willekeurig. Hij gaf de vermeende resultaten aan de leerkracht. De leerlingen die volgens de vervalste tests als "intelligent" golden, behaalden veruit betere resultaten op school dan degenen die als "minder intelligent" golden. Blijkt dat de onbewuste houding van de leerkracht in kwestie, bepaalde leerlingen meer bevoordeelde.
 
 Voorbeelden
Economie:
Als de minister van financiën van een land de bevolking waarschuwt dat er barre economische tijden in het vooruitzicht zijn, is het goed denkbaar dat mensen, ter voorbereiding op deze onheilstijding hun bestedingen fors terugschroeven om een reserve te kweken voor als het economisch tegen gaat zitten. Hierdoor lopen de bestedingen terug, en komen bedrijven bij het wegvallen van hun afzetmarkt massaal in de problemen. Dit vertaalt zich in massaontslagen en de barre tijd waarvoor de minister waarschuwde is aangebroken.
 
Paranormale:
Ook bij helderzienden en astrologen speelt het fenomeen een rol: de klant die z'n gedrag afhankelijk stelt van de voorspelling kan ernaar handelen en deze bewust of onbewust doen uitkomen. Zo kan een negatieve uitspraak van een astrologe of tarotkaartlegger een liefdesrelatie op termijn ondermijnen door de systematische vertwijfeling of angst die daardoor bij goedgelovige partners wordt ingeboezemd.
 
Religie:
"Ik ben een profeet, uitgekozen door God, maar ze zullen mij niet geloven"
 
 Psychologisch
Binnen de klinische psychologie is het verschijnsel selffulfilling prophecy een bekend verschijnsel. Zo hebben volgens de cognitieve gedragstherapie mensen die lijden aan een klinische depressie of angststoornissen de neiging om negatieve voorspellingen te doen over zichzelf, de toekomst en de wereld om hen heen, die ze door een focus op negatieve gebeurtenissen in het algemeen vaak daadwerkelijk zien uitkomen. Een voorbeeld is de gedachte "De wereld is slecht, en het zal slecht aflopen met de mensheid". Iemand met een depressie zal daarna alleen maar bewijzen zien dat deze voorspelling inderdaad klopt. Binnen de cognitieve gedragsthepapie wordt deze voorspelling vervolgens uitgedaagd en getest op zijn houdbaarheid, in de verwachting dat er een rationeler alternatief voor geformuleerd kan worden die minder depressief of angstig maakt.
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie