Mystiek, magie en aanverwante zaken II

 

Zonnemagie & sabbats (wicca-feestdagen)

De 8 jaarfeesten die wicca's vieren worden sabbats genoemd, dit zijn de zonnevieringen. Deze 8 feestdagen vormen samen het Wiel van het Jaar. Esbats zijn de vieringen van de volle maan, er zijn jaarlijks 12 of 13 esbats.

Het onstaan van sabbats en esbats
Vroeger leefden mensen in en van de natuur. Elke wisseling van seizoenen had een eigen ceremonie. De komst van de winter, de eerste tekenen van de lente, de warme zomer en de komst van de herfst hadden ieder een eigen ritueel. Wicca is de erfgenaam van de voorchristelijke volkstradities in Europa. Wicca viert nog steeds de verandering van seizoenen en de komst van de volle maan.

Zonnemagie
De zon heeft een heel krachtige energie. De zon bepaalt seizoenen en het verschil tussen dag en nacht en zonder de warmte en het licht van de zon zou er hier geen leven mogelijk zijn. Dan is het ook logisch dat de zon met al haar kracht en warmte heel veel invloed heeft op je magie.

Als je een ritueel overdag uitvoert merk je dat de energie héél anders is dan bij een ritueel in de donkere avonduren. In de donkerte van de avond en de nacht is het vaak gemakkelijker een ritueel uitvoeren dan overdag.

Toch zijn er zonnerituelen die weer beter overdag uitgevoerd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld een midzomerviering, of een ritueel waarbij je juist de kracht en energie van de zon en het vuur goed kunt benutten.

Symboliek van de zon: mannelijkheid, kracht, vuur, warmte, energie.
Kleuren van de Zon: geel, goud, oranje.

Zonnerituelen
Voel je je moe en lusteloos, laadt jezelf dan eens op aan de zon. Ga op een plek zitten waar je de zon goed kunt zien en voelen en laat je beschijnen door de zon.

Je kunt de energie van de zon ook bundelen in een vergrootglas en deze gebruiken om bijvoorbeeld je wens voor meer levendigheid en zonnekracht te verbranden met de gebundelde zonnestraal.
 
 
 
 
 De sabbats

1 november: Samhain
Samhain is het afscheid van het oude jaar en het begin van het Keltische Nieuwe jaar. De 'donkere tijd' is aangebroken.
Traditioneel is de nacht van Samhain net zoals de nacht van Beltane de nacht waarop de sluiers tussen de werelden het dunst zijn en de invloeden van de ene wereld kunnen doordringen in de andere wereld. Waar Beltane echter met geboorte geassocieerd wordt, wordt Samhain met de dood geassocieerd. Voor wie in reïncarnatie gelooft is dat de dood die aan het leven voorafgaat zoals de nacht aan de dag voorafgaat. 

21 december: Yule
Yule wordt gevierd op de korste dag met de langste nacht. Vanaf nu zullen de dagen weer opnieuw langer worden en zal de Zon opnieuw hoger aan de hemel klimmen. Yule is de belofte van de bevruchting. 

1 februari: Imbolc 
Veertig dagen na de kortste dag volgt de (gemiddeld) koudste dag en vanaf nu zal het langzaam weer warmer beginnen te worden. In de natuur is het de tijd waar de aarde opnieuw omgeploegd en bevrucht wordt, en de donkere tijd die begon met Samhain is nu definitief voorbij. Dit is het feest van het licht

21 maart: Ostara 
Ostara is het moment van de lente-evening, de dag die steeds langer wordt haalt de nacht in en dag en nacht zijn nu eventjes even lang. Zoals Yule de belofte van de bevruchting is, is Ostara de belofte van de geboorte.
Het Engelse woord 'Easter', evenals het Duitse 'Ostern' wat voor ons 'Pasen' is, is afgeleid van de naam van de godin Ostara. Eieren werden gezien als een symbool voor de belofte van de geboorte, vandaar de gewoonte om elkaar bij dit feest eieren te geven met daarop een wens. Ook de Haas werd gezien als een symbool voor de komende explosie van nieuw leven met de volgende grote sabbat van Beltain. Omdat deze (paas)ei en (paas)haas symbolen zo diep geworteld waren heeft het Christendom deze heidense symbolen uiteindelijk tot de hare gemaakt.

1 mei: Beltane 
Veertig dagen na Ostara barst eindelijk de natuur uit in een explosie van nieuw leven. Alles staat nu in bloei, alle knoppen barsten open en alle loofbomen hebben frisse nieuwe bladeren. Zoals Samhain de winter aankondigde, zo kondigt Beltane de zomer aan. Zoals Samhain het feest van de doden is, is Beltane het feest van het nieuwe leven.

21 juni: Litha 
Litha is het moment van de langste dag en de kortste nacht en de tegenpool van Yule. De opkomst en ondergang van de zon hebben nu hun meest Noordelijke punt bereikt en de stand van de zon is nu het hoogst aan de zuidelijke hemel. Bij dit feest wordt de zon geëerd.

1 augustus: Lughnasadh 
Veertig dagen na de langste dag volgt de (gemiddeld) warmste dag en vanaf nu zal het langzaam weer kouder gaan worden. Lugnasadh is het feest van het offer. In de natuur is dit het begin van de graanoogst. Een deel van het zaad zal de mensen tot voedsel dienen en een deel zal bewaard worden om na Imbolc opnieuw ingezaaid te worden. 

21 september: Mabon 
Mabon is het moment van de herfst-evening, de nacht die steeds langer werd staat op het punt opnieuw de dag in te halen en dag en nacht zijn nu eventjes even lang. Na Mabon zal de zon steeds meer Zuidelijk opkomen en ondergaan tot opnieuw de kortste dag aangebroken is met Yule. 



Maanmagie & esbats

Maanmagie wordt meestal gecombineerd met andere vormen van magie om deze meer kracht te geven. De Godin wordt geassocieerd met de maan (Maangodin) en daarom is maanmagie vaak essentieel. Bij de maanmagie wordt uitgegaan van de invloed van de maanstanden op de te verrichten handelingen. De drie gezichten van de maan worden van oudsher al gezien als de 3 levensfasen van de vrouw.
 
De vier maanstanden

wassende maan - de maagd: de jonge vrouw die nieuw is in alle dingen
volle maan - de moeder: de vrouw op haar hoogtepunt met ervaring
afnemende maan - de crone: de oude vrouw die haar einde nadert
nieuwe maan - de maagd: de jonge vrouw die nieuw is in alle dingen

Wassende maan
Dit is de fase waarin de maan steeds voller wordt. Het is de maan die kort na de nieuwe maan begint. 'Wassen' betekent 'toenemen'. De maansikkel staat aan de rechterkant.

Deze maanstand wordt gebruikt om magie te versterken die door zijn werking iets moet doen toenemen. De wassende maan is bijvoorbeeld een goede tijd om in aktie te komen. Ook kun je de wassende maan gebruiken om dingen naar je toe te halen zoals geld of liefde.
 

Volle maan 
De dag voor, de dag zelf en de dag na de volle maan vallen onder de volle maan. De magie van de maan is op zijn sterkst, met name bij beschermende magie.

Deze fase van de maan kan worden gebruikt om energie op te laten nemen in voorwerpen, zoals water, stenen of kristallen. De magie is bij volle maan op zijn sterkst, daarom wordt veel van het magische werk tijdens volle maan gedaan. Bij volle maan worden de vollemaansfeesten gevierd, de esbats.
 

Afnemende maan 
Afnemende maan is de fase waarin de maan weer minder vol wordt. Bij de afnemende maan staat de maansikkel aan de linkerkant.

De werking van de afnemende maan wordt gebruikt om de magie die iets uit je leven weg moet houden te versterken. Dit is de perfecte maanfase om zaken te beëindigen of los te laten (denk bijvoorbeeld ook aan afvallen of stoppen met roken).
 

Nieuwe maan 
Bij nieuwe maan is de maan helemaal niet meer te zien. De maan staat precies tussen de zon en de aarde in. Soms is er wel een grote zwarte cirkel te zien.

Bij de nieuwe maan wordt magie beoefend voor 'een nieuw begin'. Denk aan persoonlijke groei, healing, het zegenen van nieuwe dingen. 
 
 
 
 
De Esbats
Esbats zijn de vieringen van de volle maan. Iedere maand is er een volle maan en dus wordt er elke maand een Esbat gevierd. Ieder jaar worden er 12 of 13 volle manen gevierd. Esbats zijn dus maanfeesten.

Een esbat is de tijd om te divineren (orakelen) of om gunsten te vragen aan de Godin. Ook is het een ideale nacht voor buitenrituelen, aangezien bij heldere nachten de volle maan veel licht geeft.
Leden van een coven vieren de volle maan met elkaar, vaak met vastgelegde rituelen. Een solitaire wicca viert een esbat op haar of zijn eigen manier.

Bij de rituelen tijdens een esbat gebruik je witte en zilverkleurige kaarsen, sieraden en kleding. De kleuren van de maan zijn lichte bleke kleuren, zoals dus wit en zilver, maar ook bleekgeel en lichtblauw.
 

Elke esbat heeft een naam die nog stamt uit de oude Keltische tradities

Januari- Wolfmaan
Februari- Stormmaan, IJsmaan
Maart- Kuismaan
April- Zaaimaan
Mei- Haasmaan
Juni- Honingmaan
Juli- Weimaan/Hooimaan
Augustus- Maismaan
September- Oogstmaan
Oktober- Bloedmaan
November- Sneeuwmaan
December- Eikenmaan, Midwintermaan, Joelmaan
Blauwe maan, Blue Moon 
 


Mystiek en werkelijkheid rond het derde oog


Praten over het Derde Oog is als je verdiepen in de Oosterse en  Westerse Mystiek; althans dat was voorheen zo. 
Het Derde Oog behoorde tot de leerstellingen van het occultisme en de mystiek: in biologisch opzicht werd het volkomen genegeerd.
Ook de plaats waar het Derde Oog zich bevindt, gaf aanleiding tot discussies: ligt het in de kruin of in het voorhoofd?
Het occultisme en de esoterie werden tot voor kort door de rationele wetenschap niet au sérieux genomen; heden komt daarin een kentering, omdat de techniek grotendeels de opvattingen van de esoterie bevestigt.


REUZEN
De uitdrukking "Derde Oog" komt uit die legendarische tijd dat de reuzen op aarde leefden. 
Goliath was nog één van hen; door een steentje in zijn Derde Oog te werpen, maakte David hem onwetend, machteloos.
Volgens de legende uit het Boek Henoch en andere overleveringen werden de reuzen geboren uit de aardevrouwen die gemeenschap hadden met de Lichtzonen.
In de papyrus van Isis kan men lezen dat haar "gaven, o.a. geneeskunde, kwam van "Amnael, de eerste van de engelen, als beloning voor haar omgang met hem".
De legende van de Lichtzonen werd in de eerste eeuwen van onze jaartelling als basis van de religies gezien, in tegenstelling tot onze tijd. De reuzen werden een plaag voor de aardemensheid, volgens de papyrus van Isis, die toch niet zo dierlijk was als sommige dogma's willen beweren. 
Getuige het Boek Henoch, die zelf een nazaat van deze Lichtzonen was, waren ook Methusalem, Melchizedek en nog enige groten gelieerd met die Lichtzonen.
De reuzen waren echter half menselijk, half demonisch; in hen leefde de arrogantie van de Lichtzonen voort, terwijl de geestelijke onwetendheid van de aardemensheid hen teisterde.
De reuzen waren Cyclopen, één-ogigen. In hun voorhoofd bevond zich Eén-oog, waarmede zij de etherische werelden konden zien; waardoor zij macht hadden over de aarde-mensen en alle natuurlijke vormen; door hen vonden oorlog, dood, en het vernietigen en opeten van medeschepselen ingang.
Na een ingreep van bovenaf, volgens de legenden van Dzyan, door de engelen rond Gods Troon en op bevel van God zelf, werden de reuzen vernietigd; er kwam een zondvloed waarin alle "onheiligen" verdronken. Toen viel er de vergetelheid over de mensheid en het "Derde Oog" werkte niet meer. 


OCCULTISME 
Hieruit kunnen we opmaken dat het bezit van een z.g. werkend derde oog in het voorhoofd niets te maken heeft met heiligheid of spiritualiteit, maar alles met een verloren gave die misbruikt werd.
De gave van het z.g. "tweede gezicht" hangt nl. merkwaardigerwijze samen met schokkende levenservaringen of lichamelijke ongevallen.
Men kan, door training, de gave van het derde oog gedeeltelijk weer opwekken; door o.a. Yoga - Meditatie - Concentratie.
Het "zien van de aura" is een gave van dat Derde Oog in het voorhoofd en dus een overblijfsel van de reuzen of een overblijfsel uit een training in een vorig, hetzij hedendaags leven.


PINEALIS 
Anders wordt het wanneer men het "Derde Oog" vergelijkt. met de epifyse of pijnappelklier, die zich op de kruin van het hoofd bevindt en waarmee baby's waarnemen, door hun ongesloten fontanellen 
Het "oog in het voorhoofd" kan door training geopend worden, de pijnappelklier plaatst zich echter niet onder de menselijke wil.
In het voorhoofd, tussen de wenkbrauwbogen bevindt zich "heden" het ego der mensen, het blinde occulte oog.
Bij de reuzen bevond zich daar hun ego in combinatie met hun Derde Oogvermogen, als gevolg van de vermenging van de Lichtzoon en de aarde-mensheid.
De training van het ego is zeer goed bij machte zijn verloren vermogen te herstellen, waardoor men méér gaat zien dan uiterlijke vormen alleen, zoals dat in de oude tijden gebruikelijk was.
Maar één ding ontbreekt dan: de heiligheid, die samen moet gaan met de geestelijke vermogens, die er uitsluitend zijn ten dienste van de "onwetende Lichtzonen van het Hemelse Ras" of ten behoeve van een "wederkeer van de Lichtzoon tot zijn oorspronkelijke staat".
Om ons heen ziende kunnen we constateren dat de "macht van het oog in het voorhoofd" zelden samengaat met innerlijke adeldom of heiligheid.
Het zijn de gaven waarvan de Rig Veda zegt, "dat men eraan voorbij dient te gaan" en slechts de innerlijke kwaliteiten te beogen.
Er zijn veel occultisten, en ook schrijvers van occulte en mystieke boeken, die het "Oog in het Voorhoofd" en de "Pinealis" (pijnappel) door elkaar halen. In sommige Oosterse leringen is dat herkenbaar door de benamingen: in het voorhoofd straalt de "tweebladige Lotus"; in de kruin de "duizendbladige Lotus".
Ook de naam "Ajna" voor het voorhoofdsoog, zegt genoeg, het betekent: bevel, gebod, aanwijzing, opdracht.
Een tweevoudigheid bevestigt altijd zijn verbintenis met de tweevoudige natuur; maar tevens met een vermenging van geest en natuur. 
Aldus ook hier: een vermenging van Lichtzoon-kracht en aardekracht.
Bovendien staat de tweevoudigheid onder de "maankracht", vandaar dat maanmeditaties veelal te maken hebben met de concentraties rond het "voorhoofdsoog".
En samenwerken met de maanvibraties betekent altijd "groeien" in het natuurlijke vermogen, het ontvankelijk worden voor natuurkrachten; het opwekken van occulte en vergeten gaven, de alchemische ziel die verzonken is in de aarde.
Dan komt de belangrijke vraag: is deze mens bij machte zijn mogelijk herontdekte vermogens te beheersen of wordt hij tot een "reus", iemand, die behept is met een natuurmagische kracht, maar deze altijd onheilig aanwendt, ten eigen bate dan wel tot overheersing van medemensen.
Hieruit volgt dat slechts innerlijke adeldom in staat is deze uitgebreidere natuurgaven te benutten of aan hen voorbij te zien.
Innerlijke adeldom of heiligheid is hetgeen velen wensen, maar slechts enkelen wordt toebedeeld.


BIOLOGISCHE PINEALIS
Wat de duizendvoudige Lotus in de kruin betreft is de biologie tot verrassende ontdekkingen gekomen: de pinealis is nl. helemaal niet inactief, zoals velen menen. 
Hij is niet verbannen tot het oord der vergetelheid, zoals het "voorhoofdsoog", maar hij werkt, hetzij wellicht zwakker dan in de dagen der Lichtzonen.
En omdat hij biologisch werkzaam is, behoort hij ook nog heden tot het bereik van ons organisme.
Wij maken slechts nauwelijks gebruik van hem, maar zijn huidige taak ligt buiten onze wil; hij reageert onwillekeurig, en dat is een zegen!
In sommige Oosterse geschriften staat het "kruinoog" beschreven als "de schenker van Goddelijke kennis, een licht uitstralend alsof alle zonnen tegelijk schijnen".
Dat is heel iets anders dan het "voorhoofdsoog" en werd tevens aanleiding tot het z.g. aureool op de tekeningen van heiligen; heiligheid en aureool gaan aldus samen.
De pijnappelklier is een bolletje van grijswit weefsel zo groot als een erwt in de vorm van een dennenappel. Het zit verborgen aan de achterkant van de schedel, vrijwel precies op de middellijn van hersenen. 
Men noemt dit gedeelte "één van de primitiefste delen van de hersenen". Het wordt nl. niet in beslag genomen door de wil of het intellect en is vrijwel ongebruikt.
Bij de tuatara-hagedis bv. bevindt zich een spleet midden op de  schedel die door dun vlies is bedekt dat licht doorlaat naar de pijnappelklier. Bij baby's is dit ook zo.
De pijnappelklier reageert op licht en regelt, volgens de laatste onderzoekingen, de kleur van de huid en het haar.
In dit verband werd gezegd, dat een lichte huid heilig is en een zwarte huid onheilig. Mad. Blavatski zegt, dat de bruinen "zwart werden door de zonde".
De pijnappelklier herkent aan het licht de natuurseizoenen en staat in directe binding met de werking van de hormonen, aldus ook met het seksuele leven, vandaar dat men zegt dat "onthouding" de kracht van de geestelijke energie doet toenemen.
 
bron:http://henkenmialeene.org/conferenties/1996-1_-_esoterische_filoso/mystiek_en_werkelijkheid_ro.html


GRIEKS 
In de 4de eeuw noemde de Griekse anatoom Herophilus de pijnappelklier: "de klep die de gedachtestroom regelt". 
Descartes noemde hem "de zetel van de rationele geest".
In 1958 ontdekten de Amerikaanse onderzoekers een hormoon dat de pijnappelklier produceerde, "melatonine". Het regelt de verspreiding van melamine, het pigment dat de huid en het haar kleur geeft.
Melatonine wordt gemaakt van de chemische stof "serotonine", die in grote hoeveelheid in de pijnappelklier aanwezig is. 
De pijnappelklier is het serotonine-reservoir voor de hersenen.
Bananen, pruimen en vijgen bevatten veel serotonine en het komt veelvuldig in de natuur voor, o.a. in de speekselklieren van de octopus.
De Boddhiboom of Boom van de Boeddha waaronder hij zijn verlichting kreeg, bevat ook veel serotonine. 
Wanneer serotonine in de hersenen aanwezig is, kan de mens "helder denken", verlicht denken, hoger denken, men verkrijgt de Hoge Rede. 
Afwezigheid van serotonine schept hallucinaties, schizofrenie.
 

L.S.D. en SEROTONINE
Proeven met LSD hebben bevestigd dat LSD-moleculen zich rechtstreeks naar de hersenen begeven waar zij de serotonine insluiten. 
Een LSD-trip is dus een gevolg van het tekort aan serotonine.
De pijnappelklier werkt ook op de geslachtshormonen: een beschadigde pijnappelklier leidt tot overontwikkelde geslachtsorganen; een vergrote pijnappelklier tot ineenschrompeling. 
Er is dus een overeenkomst tussen verminderde en versterkte geslachtsdrift, en het verkleinen dan wel het vergroten van de pijnappelklier.
Nog steeds is de pijnappelklier gevoelig voor indringend zonnelicht en maanlicht; zij reageert daar zelfstandig op. 
Lichaamsprocessen en emoties kunnen hierdoor worden beïnvloed. Zij reageren op zon en maan.
Dat serotonine ook met onze voeding in verband staat, bewijzen de Amerikaanse onderzoekers Wurtman en Fernstrom.
De samenstelling van onze voeding beïnvloedt de chemische huishouding in onze hersenen. 
De chemische samenstelling in onze hersenen beïnvloedt onze slaap, ons driftleven en onze smaak, alsmede onze verhouding tegenover de medemensen.
Aldus: een biefstuk of een portie spaghetti werken totaal anders op onze hersenen. 
De chemische stof "serotonine" wordt  door verschillende componenten in de voeding veranderd.
Door sterk eiwithoudende voeding, zoals vlees, melk en vis, vermindert de serotonine, terwijl het wordt verhoogd door deegwaren en suiker. Aldus heeft een vegetarische leefwijze een totaal andere invloed op ons.
Het zich onthouden van vlees en vis door spirituele mensen heeft dus een biologisch fundament.
Experimenten lieten zien dat het onttrekken van serotonine aan het lichaam een slechte slaap en slapeloosheid veroorzaakte. 
Ratten die men serotonine onttrok kwamen tot verhoogde geslachtsdrift. 
Al die uitspraken over mensen die door begeerten worden gedreven, dat zij nooit "verlicht denken" kunnen, heeft dus een kern van waarheid.
Ratten met een te veel aan serotonine werden slaperig en verloren hun appetijt.
Serotonine, aldus de onderzoekers, wekt de "waakzaamheid" in de hersenen op, beïnvloedt de stemming, de interesse en de motivatie en de ondernemingslust der mensen.
Niet slechts de stofwisseling wordt door de samenstelling van de maaltijd beïnvloed, maar ook de hersenwerkzaamheid.
Door een verlaagde serotonine krijgt de mens behoefte aan alcohol, terwijl gunstige omstandigheden de serotonine verhoogt. 

 
NOGMAALS PINEALIS
Onze pijnappelklier als reservoir van de serotonine heeft dus een belangrijke taak in ons organisme.
Is er iets met die pijnappelklier niet in orde, dan gedragen wij ons onder de maat van het edele menszijn; tot verlicht denken komen we dan nooit.
Onze voeding is er om onze chemische huishouding op peil te houden; te veel serotonine is niet goed en te weinig evenmin.
Een geestelijk mens met een goed werkende pijnappelklier en dus een normale hoeveelheid serotonine, denkt verlicht, kiest aldus een goede voeding, terwijl de uitwerking van zijn voedsel hem organisch in orde houdt.
Hieruit kunnen we concluderen dat "hetgeen de mensen eten" hun hersensituatie weergeeft; dat "innerlijke adeldom" wel degelijk iets te maken heeft met de gevoeligheid van het "kruinoog" en dat "innerlijke adeldom" tevens uitwerkt in de keuze van onze voeding.
Dat mensen met een "voorhoofdoog" dikwijls onselectief eten, niets hebben tegen het eten van "lijken". Dat bewijst dat hun pijnappelklier, als waarlijk "derde oog", niet juist werkt. 
Dat z.g. geestelijke mensen zeer geïnteresseerd kunnen zijn in hun seksuele leven, bewijst dat hun "verlichte denken" door middel van de pijnappelklier nihil is.
Dat daarentegen totale onthouding van seksueel leven niet zegenend werkt op de serotonine in de pijnappelklier, bewijst dat men van buitenaf, door de wil, de pijnappelklier niet kan dwingen.
Het neigen naar een tegennatuurlijke levensinstelling bewijst reeds een verstoring binnen de pijnappelklier.
Hetgeen de ouden zeiden: dat alles een procesmatige wet volgt, is dus volkomen juist.


OOSTEN
In het Oosten meent men dat wanneer de vijf zintuigen non-actief zijn, de pijnappelklier actiever wordt, dus dwingt men de zintuigen tot stilte door diverse oefeningen.
Een overactieve pijnappelklier brengt echter chemische stoornissen teweeg; getuigen daarvan zijn de yogi's met hun verstoorde lichaamsfuncties. 
En dit heeft niets met spiritualiteit te maken.
De pijnappelklier brengt ons tot "verlicht denken", zielendenken, wanneer alles in onszelf harmonisch werkt. 
Ontspannenheid bevordert de gevoeligheid van de pijnappelklier.
Wanneer men zich blootstellen aan te veel zonlicht of aan te veel maanlicht men provoceert de pijnappelklier, en dit geeft dan een storing in het serotonine-reservoir; zoals hallucinaties bij meditaties en mediale overgevoeligheid. 
De waakzaamheid van de pijnappelklier is verslapt.
De veel gehoorde uitspraak dat mensen "in de leeftijd des onderscheids, wanneer hun haren grijs worden" bereikt moeten hebben wat ze wensten, heeft ook te maken met de werking van de pijnappelklier, die dan zwakker wordt; de haarkleur verdwijnt. 
De aanleiding tot wijsheid komt tijdens het leven en verduurzaamt zich in de jaren van de ouderdom.
Fanatieke voedingsmethoden kunnen ons geestelijk schaden. 
Het "Derde Oog" in de kruin is niet alleen voor zon- en maanlicht gevoelig, maar ook voor geestelijk licht, voor geestelijke impressies.
Het heeft een onstoffelijk zintuig waardoor het feilloos de lichttrillingen in allerlei gedragingen en vormen onderkent.
Hieruit kan men concluderen dat "de mens is zoals zijn chemische huishouding hem maakt", maar dat ook zijn onderscheiding afhankelijk is van zijn emoties en zijn denken, die beheerst worden door de pijnappelklier.
Smaak, het herkennen van geestelijke dingen, voedsel kunnen dus nooit een twistpunt worden en nooit tot een overeenstemming van de mensen leiden, want ieder reageert zoals zijn "kruinoog" beoogt. 
Lagere emoties zijn een gevolg van een zwakke werkzaamheid van de pijnappelklier; afwezigheid van emoties zijn een gevolg van een te hoge werkzaamheid.
Onze tijd wordt gekenmerkt door een verstoring in de serotonine van de pijnappelklier; ziekelijke emoties, onverlicht (intellectueel) denken, het uitroepen van menselijke uitvindingen tot heilige afgoden; het eten van de mens onwaardig voedsel (lijken, ook van wilde dieren), een slecht uitgebalanceerd voedingssysteem: uitsluitend granen, uitsluitend dood voedsel.
Wij slachtofferen onszelf - en helaas - kan niemand ons dwingen anders te handelen, wanneer er in ons denken niet een sprankje licht opvlamt of in ons hart een tedere snaar wordt geraakt. 
De ene mens heeft daarvoor meer aanleiding nodig dan de andere.
Afstomping leidt tot geesteloosheid, maar verscherpte intellectualiteit evenzeer. 
Het kruin-oog "ziet" werkelijk; maar wij slaan het met blindheid. Het "volgt" het licht en wij gaan onverstandig met dat licht om.
Het kan zelf-lichtend worden als duizend zonnen, wanneer het een bovenaards licht weerkaatst, zoals ons normale oog lichtend kan zijn wanneer we van binnenuit edel worden bezield.
Een edele lichtende bezieling ontgaat ons kruinoog niet. 
Dat wat "licht" aan ons is, weerkaatst het, hoe meer duisternis er aan ons zal zijn, des te zwakker  het zal reageren.
En zij, die een werkzaam "derde oog" wensen; wel, men kan kiezen tussen die in het voorhoofd en die in de kruin.
In de kruin bevindt zich het onwillekeurige oog, dat op lichtflitsen reageert natuurlijk en geestelijk; in het voorhoofd bevindt zich het ego-oog, dat op ego-inspanningen reageert.
Een werkzaam kruin-oog gaat samen met een edel innerlijk en een edel innerlijk vermindert de ego-centraliteit: aldus kan hetgeen in de pijnappelklier geschiedt vrij uitstralen naar buiten door middel van het voorhoofd.
Dat is totaal anders dan te beginnen met het ego-oog!
De kernkracht der ziel van de mens bewijst zich dan door het teken aan het voorhoofd èn het aureool rond het hoofd.
Heilig worden is een gecompliceerde activiteit, met zeer veel facetten en stadia, maar hetgeen uiterlijk is, houdt wel verband met hetgeen innerlijk is; en Kennis met een grote K., intuïtief vermogen zijn het gevolg van een gevoeligheid van de pijnappelklier, die reageert op een proces dat zich "in" de mens afspeelt, natuurlijk en geestelijk.
Elk individu bepaalt dus zijn eigen levensweg; en zijn gedrag, zijn emoties, zijn "verlichte rede" zullen bewijzen wie hij is. 
De "verlichte rede" is dus nooit en kwestie van intellect, maar wel van gevoeligheid voor een bovenaards licht.
Moge deze "verlichte rede" ons denken verlichten.


 

  

 
 
 
 
 
Bide the Wiccan Law ye mas,
in perfect love and perfect trust
Eight words the Wiccan Rede fulfill
An`ye harm none,do what ye will.
What ye send forth comes back to thee
So never mind the law of three
Follow this with mind and heart
Marry ye meet, and merry ye part.
 
 
 
 
 
 
Bide within the Law you must, in perfect Love and perfect Trust.
Live you must and let to live, fairly take and fairly give.

For tread the Circle thrice about to keep unwelcome spirits out.
To bind the spell well every time, let the spell be said in rhyme.

Light of eye and soft of touch, speak you little, listen much.
Honor the Old Ones in deed and name,
let love and light be our guides again.

Deosil go by the waxing moon, chanting out the joyful tune.
Widdershins go when the moon doth wane,
and the werewolf howls by the dread wolfsbane.

When the Lady's moon is new, kiss the hand to Her times two.
When the moon rides at Her peak then your heart's desire seek.

Heed the North winds mighty gale, lock the door and trim the sail.
When the Wind blows from the East, expect the new and set the feast.

When the wind comes from the South, love will kiss you on the mouth.
When the wind whispers from the West, all hearts will find peace and rest.

Nine woods in the Cauldron go, burn them fast and burn them slow.
Birch in the fire goes to represent what the Lady knows.

Oak in the forest towers with might, in the fire it brings the God's
insight.   Rowan is a tree of power causing life and magick to flower.

Willows at the waterside stand ready to help us to the Summerland.
Hawthorn is burned to purify and to draw faerie to your eye.

Hazel-the tree of wisdom and learning adds its strength to the bright fire burning.
White are the flowers of Apple tree that brings us fruits of fertility.

Grapes grow upon the vine giving us both joy and wine.
Fir does mark the evergreen to represent immortality seen.

Elder is the Lady's tree burn it not or cursed you'll be.
Four times the Major Sabbats mark in the light and in the dark.

As the old year starts to wane the new begins, it's now Samhain.
When the time for Imbolc shows watch for flowers through the snows.

When the wheel begins to turn soon the Beltane fires will burn.
As the wheel turns to Lamas night power is brought to magick rite.

Four times the Minor Sabbats fall use the Sun to mark them all.
When the wheel has turned to Yule light the log the Horned One rules.

In the spring, when night equals day time for Ostara to come our way.
When the Sun has reached it's height time for Oak and Holly to fight.

Harvesting comes to one and all when the Autumn Equinox does fall.
Heed the flower, bush, and tree by the Lady blessed you'll be.

Where the rippling waters go cast a stone, the truth you'll know.
When you have and hold a need, harken not to others greed.

With a fool no season spend or be counted as his friend.
Merry Meet and Merry Part bright the cheeks and warm the heart.

Mind the Three-fold Laws you should three times bad and three times good.
When misfortune is enow wear the star upon your brow.

Be true in love this you must do unless your love is false to you.

These Eight words the Rede fulfill:
 
"An Ye Harm None, Do What Ye Will"
Copyright © 2002 Dream Weaver

 
 

 

Mystieke dieren


Waarom is de slang toch zo'n afschrikwekkend wezen


Reptielen zijn niet mijn favoriete creaturen. In boeken over de mysteries van de wereld kom ik de slang telkens tegen. Ik ontmoet haar in de bijbel, in Egypte, in het verre oosten en in Midden-Amerika. Soms is zij een draak of een Naga, dan weer heeft ze de gedaante van een cobra. Ik ontmoet haar in mythen en volksgodsdiensten. Waarom duikt dit creatuur telkens op in de geschiedenis van de mensheid? 
 
De slang in de bijbel
 
De slang nu was het listigste van alle dieren des velds, die de HERE God gemaakt had; en zij zeide tot de vrouw: "God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in het hof..." (genesis 3:1)
 
Zo leren we de slang in de bijbel kennen. Het listige wezen dat Eva weet te verleiden tot het eten van 'de boom van kennis' waardoor de mens uit het paradijs wordt gejaagd.  
De slang wordt voor straf vervloekt: "op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten zo lang gij leeft." 
 
Eigenlijk is dit een vreemd verhaal. Een slang die de mens het verschil tussen goed en kwaad doet inzien en een God die hier boos over wordt. Wat is de reden van die woede?
Zou de serpent soms het symbool van de wijsheid kunnen zijn?
Lijkt de God die beschreven wordt in Genesis niet erg op een wraakzuchtig kind die zijn zin niet krijgt? 
Is de God uit het Oude Testament soms een andere God dan we in het Nieuwe Testament leren kennen?
De volgende keer dat we met een slang te maken krijgen is het een instrument van God om mensen angst in te boezemen. Mozes moet zijn staf op de grond werpen waarop deze in een slang verandert. (exodus 4:3). Dit is een van de argumenten om de farao ervan te overtuigen dat hij het volk van Israel moet laten gaan.  
 
Op hun tocht uit Egypte begonnen de mensen te klagen. Voor straf zond de HERE vurige slangen onder het volk, die het volk beten. Toen maakte Mozes een koperen slang en plaatste die op een staak; en wie, wanneer een slang hem gebeten had, op de koperen slang de blik richtte bleef in leven. (numeri 21:4-9)
Overigens deed Mozes dit in opdracht van God. Maar diezelfde God vond de actie van Hizkia zeer te waarderen toen hij de koperen slang van Mozes kapot sloeg. Hizkia deed wat recht is in de ogen des HEREN, geheel zoals zijn vader David gedaan had. (II koningen 18:4)
In het Oude Testament kunnen we weinig goeds over de slang lezen. Hoe verbazingwekkend is dan ook de volgende zin uit het nieuwe testament: 
En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder die gelooft, in Hem eeuwig leven hebbe. (Johannes 3:14)
En wat dacht je van dit verhaal in het boek Openbaringen. Er wordt een strijd beschreven tussen Michael en de draak. En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de hele wereld verleidt... Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende dat hij weinig tijd heeft... (openbaring 12:7-12)
 
Conclusie: 
Van de slang uit de bijbel hebben we weining goeds te verwachten. Toch is de slang machtig: de slang symboliseert de duivel, de tegenpool van God. Zijn grootste misdaad is dat hij de wereld verleidt. En hij verleidt de wereld met waar we veel, misschien wel het meeste, behoefte aan hebben. Hij verleidt ons met kennis. Kennis over wat goed en kwaad is.


De slang in Egypte

 
De slang komen we meerdere malen tegen in Egypte meestal in de vorm van een cobra. Deze zien we op de kroon van de farao. Het woord Farao is een samenstelling van de woorden Aphe en Ra. Aphe is het Egyptische woord voor slang en Ra is de god van de zon.  
De slang, symbool van neder-egypte, moet de farao beschermen. "Wee degeen die de farao met valse bedoelingen nadert! De slang zal naar voren schieten en de vijand doden!"
In dit verband is het verhaal rond de opening van het graf van Toetankamon tekenend. 
De ontdekker van het graf, Howard Carter, had een parkiet waar hij zeer aan gehecht was. De parkiet zat veilig in een kooitje in het huis waar Carter in Egypte verbleef. Maar op de dag dat het graf werd geopend wist een cobra het huis binnen te dringen en de parkiet werd opgegeten. Wat het verhaal nog vreemder maakte: het was winter en cobra's worden in de winter zelden waargenomen. Volgens velen symboliseert dit verhaal de beschermende kracht van de cobra.
Voor de oude Egyptenaren vertegenwoordigt de slang het Heelal. De schubben symboliseren de sterren. De slang verbindt alle goden en wordt niet gezien als een op zichzelf staande godheid. De slang is meer een symbool dan een god.
 
Thot
 
Volgens de legende is Thot - de god van de wijsheid - begonnen met de verering van de slang. Thot is de god met het hoofd van een Ibis. Hij leerde de mens tellen, lezen en schrijven. Ooit verstopte Thot een boek dat het geheim van het eeuwige leven zou ontsluieren. 
"De doos waarin het boek ligt is omringt met een groot aantal slangen, schorpioenen en andere reptielen. Rond de doos ligt een slang gekronkeld die niet kan sterven..." En zo is de slang de bewaker van het geheim van de onsterfelijkheid. 
 
Een andere belangrijke god in de geschiedenis van Egypte is Osiris. Deze god wordt vaak gezien als de Nijl. Zijn bijnaam is 'de draak die de wereld omvat'. Daarmee wordt zowel de zegen als de vervloeking van de Nijl bedoeld. De overstromingen van de Nijl maakt het land vruchtbaar maar brengt tegelijkertijd gevaar met zich mee. Zo wordt de draak gezien als het nieuwe dat voortkomt uit de vernietiging van het oude. Het feit dat een slang vervelt illustreert deze gedachtegang.
 
Rest me nog te vertellen dat de tempels van Isis (vrouw van Osiris en de maangodin) bewaakt werden door reptielen. Slangen krioelden over de offers van haar bewonderaars, die dit gebaar interpreteerden als de ultieme vorm van acceptatie. 
 
Borstsieraad van Toetankamon
Isis (rechts) en Nephthys (links) beschermen met hun vleugels de namen van Toetankamon. Aan de cartouches zijn slangen bevestigd die de kronen dragen van opper- en neder Egypte. In het midden staat de Djed- zuil.
 
Conclusie:
De slang in het oude Egypte wordt zowel gevreesd als vereerd. Zij neemt zo haar eigen plaats in tussen de vele goden. Haar wezen symboliseert nieuw leven, misschien zelfs onsterfelijkheid. Haar hoofddoel lijkt het beschermen van de farao's

De slang volgens de Indiase Mystiek
 

Denk na voordat je de slang wakker maakt
 
Diep in ons bekken ligt een opgerolde slang. Die slang bestaat uit pure energie.
Volgens de Indiase mystiek is het bekken de zetel van de kundalini energie. De mens heeft maar ėėn soort energie en dat is de kundalini oftewel levensenergie Die levensenergie ligt als een opgerolde slang in het bekken.
 
Het is de bedoeling dat die slang zich op een gegeven moment opheft en langs de ruggengraat naar boven kruipt. Op zijn weg naar boven passeert hij de verschillende chakra’s. Wanneer de slang een bepaald chakra passeert dan wordt dat chakra geopend.
Uiteindelijk zal de slang het bovenste chakra namelijk het kruinchakra bereiken. Wanneer dat het geval is dan is de spirituele evolutie voltooid.
 
Er zijn verschillende methoden voor het opheffen van de innerlijke slang bijvoorbeeld kundalini yoga en tantra.
  
Het is belangrijk om te beseffen dat het alleen voor mensen die goed gegrond zijn en hun voornaamste problemen hebben opgelost aan te raden is om zich hiermee bezig te houden.
Het opheffen van de innerlijke slang kan namelijk leiden tot allerlei buitenzintuigelijke ervaringen die ervoor kunnen zorgen dat iemand het contact met de realiteit volkomen verliest. Verder kan het leiden tot versneld aflossen van karma. Dit betekent dat een persoon in korte tijd veel problemen tegenkomt welke die persoon moet oplossen. Iemand moet dat wel aankunnen. Tenslotte kan het zijn dat het lichaam de grote hoeveelheid extra energie helemaal niet aan kan. Klachten op het gebied van gezondheid kunnen daar het gevolg van zijn.
Denk dus even na voordat je de slang wakker maakt. Voor de meeste mensen is het beter om de slang eenvoudigweg te laten slapen.
 
De kosmische dans van shiva en shakti
 
De slang heeft ook een erotische betekenis. Dat komt omdat de kundalini energie levensenergie en dus seksuele energie is. Man en vrouw kunnen met elkaar samenwerken om de slang op te heffen.
In het bekken is de man positief (de naar buiten stekende lingam) en de vrouw negatief (de ontvangende yoni). Bij de borsten is de vrouw positief en de man negatief. Zo wisselt de elektrische geladenheid van man en vrouw zich af.
Wanneer man en vrouw (Shiva en Shakti) elkaar omhelzen wordt de slang gestimuleerd om zich op te heffen. Dit door de verschillende elektrische geladenheid van man en vrouw. Zo kan een energiecirkel ontstaan die zich vormt door de lichamen van beide partners heen.
Natuurlijk zijn er ook vele andere methoden om de kundalini energie op te wekken. Bijvoorbeeld kundalini yoga of het doen van meditaties. Ik wil hierbij met name de kundalini meditatie noemen zoals ontworpen door Osho. Hierin wordt gebruik gemaakt van ademhaling en het opwekken van trillingen om de slang naar boven te laten komen.
Voor mij is de slang dan ook symbool voor levensenergie, spirituele wijsheid en verlichting. Dergelijke opvattingen zijn terug te vinden in de Indiase mystiek.

Het serpent & mystiek
De draak speelt een actieve rol in de vervaardiging van de steen der wijzen. Ik zal de volledige  procedure hier achterwege laten, maar de rol van de serpent hierin is het opeten van zijn eigen staart.
Een interessante symboliek. Indien een slang zijn staart pakt en naar binnenzuigt ontstaat een cirkel, het aloude symbool van perfectie en eindeloosheid. We zien dit symbool ook terug als twee slangen elkaar in de staart bijten:
"Kijk goed naar deze twee draken want ze zijn het ware begin van de filosofie die de wijzen hun eigen kinderen niet mochten laten zien. De draak die onder ligt en zonder vleugels is, wordt het vaste, bestendige of man genoemd. De bovenste is echter het vluchtige of de zwarte, donkere vrouw... " (Flamel, 1681)
"De bovenste slang is de wereldgeest die alles levend maakt, die ook alles dood en alle gedaante van de natuur tot zich neemt. Samengevat, hij is alles en ook niets..." (Eleazer, 1735)
Als de twee draken elkaar ophebben zijn ze tot één geworden. Daarmee zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. "Ze zijn het vluchtigste en ook het vastste..." De 'Ouroboros' ring ontstaat, het symbool van de wisseling en de wederkeer binnen een jaar.
 
Mercurius   
Mercurius was de boodschapper van de goden. Op een dag kreeg hij een geschenk van de god Apollo. Dit geschenk was een gouden staf waarmee vrede en harmonie bewerkstelligd kon worden.
Toen hij ermee in Arcadie kwam, "zag hij twee slangen die elkaar beten en wierp hij de stok ertussen. Toen werden ze weer een, vandaar dat de stok (...) een vredesteken is (...)" 
(G.A. Blocker, 1688)
 
Gezondheid
De slang was ook het symbool van het eeuwige leven en de gezondheid. 
"Uit de python (mercurius vivus) wordt een vet zwaar water bereid. In dat water kunt u (de koning) goud oplossen, zijn hele lichaam en zulks dan aan Vulcanus overgeven die ze kookt tot het hoogste geneesmiddel. Zo kun je met die vette python de koning en de koningin vruchtbaar maken zodat ze ontelbaar veel kinderen verwekken". (Eleazer, 1735)
 
Conclusie
In de mystiek niets dan goeds over de slangen.  De middeleeuwse magiërs zagen zonder meer de waarde in van dit creatuur. Op zich logisch omdat de slang tegenstellingen in zich verenigt. Uit het dodelijke gif kan men medicijnen vervaardigen. De vechtende slangen van Mercurius worden tot symbool van de vrede. De zichzelf opvretende serpent symboliseert de natuur. Een vervellende slang symboliseert afsterven en opnieuw beginnen... 

 

De oude Grieken en de draak

Het woord draak stamt van het Griekse woord Drakoni, hetgeen 'degene die ziet' betekent. Slangen worden dan ook geassocieerd met het waarnemen van zaken die niet direct door mensen gezien kunnen worden.
Zo symboliseert de slang het onbekende. De slang symboliseert ook onze 'donkere' kant. Dit deel hoeft niet per definitie slecht te zijn; het moet meer gezien worden als een deel dat nog zich nog niet openbaart. Het sluimert totdat we ernaar op zoek gaan.
 
Mythologie
In de Griekse mythologie treffen we de draak ook aan als symbool dat overwonnen moet worden. Hercules, Jason en Perseus hebben slangen of draken verslagen. Maar slangen toonden ook dankbaarheid als ze eens een keertje niet door de mens gedood werden: 
zo is er het verhaal van Melampus. Zijn dienaren vonden een nest slangen in een boom in zijn tuin. Ze wilden de reptielen doden, maar Melampus wist twee jonge slangen te redden. Toen deze eenmaal volgroeid waren bleven ze altijd in zijn buurt. Ze zaten op zijn schouders als hij sliep. Op een nacht doorboorden hun tongen de oren van Melampus. Hij schrok zich natuurlijk het lazerus, maar vanaf dat moment kon hij de dieren verstaan en de toekomst voorspellen.
Ook twee andere Griekse grootheden verkregen op deze manier hun voorspellende gaven. Helenus en Cassandra overnachtten in de tempel van Apollo (Delphi). In de ochtend bleek dat slangen hun oren likten. Ook zij konden vanaf dat moment meer zien dan de normale sterveling.
 
Laocoon
Apollo had sowieso wel 'iets' met slangen. Soms positief en soms negatief. Zo is een van zijn priesters (Laocoon) - samen met zijn zonen - jammerlijk vermoord door slangen toen hij Troje probeerde te waarschuwen. Hij 'orakelde' dat het paard voor de poorten een list was, maar op dat moment kwamen er twee slangen tevoorschijn die hem en zijn zonen doodden. De bevolking zag dit als een daad van de goden en haalden het paard binnen. En dit nog wel tegen het advies van Cassandra, de enige die het verderf voorzag...
 
Conclusie
De Griekse slang heeft duidelijk iets met 'orakelen' te maken. Zij beschikt over de macht om mensen 'bovennatuurlijke' dingen te laten doen en ervaren. Maar het blijft een angstaanjagend wezen en om de gevaarlijkste te overwinnen heb je echte helden nodig!

Draken in China
 
 
Draken zijn diepgeworteld in de Chinese cultuur. Chinezen noemen zichzelf dan ook wel de afstammelingen van de draak.  
 De Chinese draak lijkt een mengeling van een slang, een krokodil en een hagedis. 
Niemand weet waar zijn oorsprong ligt. Feit is dat uit archeologische vondsten kan worden opgemaakt dat de draak zo'n 5000-6000 jaar geleden al werd vereerd.
Volgens de overlevering zijn keizers feitelijk draken. Daarom slapen ze op drakenbedden, zitten ze op een drakentroon en dragen ze drakenkleding. Overal zijn de afbeeldingen van draken terug te vinden! 
De draak is het symbool van de keizerlijke macht.
Een andere functie van de draak is dat hij bepaalt waar en wanneer de regen valt. De draken die hiervoor verantwoordelijk zijn wonen in paleizen onder de oceaan.
Natuurlijk zijn er veel verhalen over draken. Een van de leukste (vind ik) is het verhaal van Ye. Ye was een liefhebber en verzamelaar van draken. Zijn huis stond vol met afbeeldingen en beelden, die hij koesterde en verzorgde. Een echte draak was zo ontroerd dat hij besloot zichzelf aan Ye te openbaren. Dat had hij echter nooit moeten doen. Toen Ye de echte draak zag schrok hij zich letterlijk dood!
Het jaar van de draak 
Ben je geboren in 1928, 1940, 1952, 1964, 1976 of 1988 dan ben je volgens de Chinese horoscoop een draak: Een beetje excentriek en complex, gepassioneerd en gezond, eerlijk en vrijgevig. Behoorlijk opvliegend, maar je vergeeft gemakkelijk. 
Overigens: 2000 staat ook in het teken van de draak!

Conclusie
De draak uit de Chinese cultuur symboliseert macht. Deze macht moet eerder gevreesd worden dan bemind. Aan de andere kant heeft de draak ook te maken met emoties en spiritualiteit.
 
 
  

Maak jouw eigen website met JouwWeb